aleja, gówniarzy

Definicja: jest na pewno krzywdzący, gdyż takich filmów jak ten, nie należy porównywać z innymi p słownik.

Czy przydatne?

Co znaczy Aleja Gówniarzy

Słownik: Ten video nie powala widza na kolana. Z całą stanowczością stwierdzić należy, iż nie jest także arcydziełem. Jednak tak jednostronny i krytyczny osąd jest na pewno krzywdzący, gdyż takich filmów jak ten, nie należy porównywać z innymi p
Definicja:

„ulica gówniarzy” to video bardzo młodego reżysera, Piotra Szczepańskiego (właściwie i operatora, i autora scenariusza równocześnie), który żartował, iż współpraca między operatorem a reżyserem w czasie kręcenia filmu układała się dość dobrze: „ Jakoś się dogadywaliśmy” – mówi.

Piotr Szczepański ma na swoim koncie ciekawy majątek, jest między innymi twórcą głośnego dokumentu „Generacja C.K.O.D” o zespole Cool Kids of Death. Był także operatorem w „Dniu Świra” i w „Listach Miłosnych”.




Jednak wróćmy do filmu. „;;ulica gówniarzy” nie będzie kasowym hitem. Nie zbierze dobrych recenzji i nie pozostawi znacznego śladu po sobie. A szkoda. Ponieważ video jest dla młodych i od młodych. Nakręcony jest w Łodzi, porusza dość istotne problemy, między innymi migracje łodzian do Warszawy. I przy okazji opowiada historię pewnej pary: Kasi i Marcina na życiowym zakręcie ( w takich rolach Marcin Brzozowski i Ewa Łukasiewicz ).

Być może video Piotra Szczepańskiego można odczytać jako swoisty manifest. Gdyby przyjąć taką interpretacje, wkładając w usta Szczepańskiego słów, których być może nigdy nie wypowiedział, mogło aby to wyglądać mniej więcej tak:
"O to ja, zdolny chłopak z łódzkiej videoówki, ze kapitał wyszarpane z Filmoteki Narodowej, tworze video o Łodzi, tylko w Łodzi, a do tego łódzką grupą, i nie jest mi potrzebna rozbuchana Warszawka, o której istnieje utarta opinia, iż tylko ona daje możliwości rozwoju i pracy twórczej. Myślę inaczej, czemu daje słowo w moim filmie"

Pomimo mojego dość krytycznego nastawienia do tego filmu, byłoby nie w porządku gdybym nie starała się go bronić w żaden sposób.

Po pierwsze w filmie jest sporo perełek operatorskich. Świetna scena z sesji fotograficznej, nie przypadkowo również analogia z mistrzowskiego filmu Antonioniego pt. „zwiększenie”.

następna genialne poprowadzona operatorsko scena, to występ zespołu NOT, zrealizowana w bardzo „teledyskowym” stylu.

Cytatów z klasyków znajdziemy w filmie Szczepańskiego sporo, chociażby scena walki na świetlówki inspirowana „Gwiezdnymi Wojnami” Lucasa.

Po drugie, kapitał na video nie były powalające. Za 10000 zł nie zrobi się hitu na miarę „300”, filmu w którym najciekawszy jest chyba tytuł.

Ciekawy jest także montaż, należy tu wspomnieć, iż Szczepański pokusił się o dołączenie obrazów kręconych telefonem komórkowym. Sprytny sposób na pokazanie wielowarstwowość, i nie linearnej fabuły.

Należy wspomnieć o dołączonych materiałach reklamowych promujących Łódź, również autorstwa Szczepańskiego, które są faktycznie majstersztykami. Dość wspomnieć materiał z Robakowskim, artystą związanym od lat właśnie z Łodzią. Świetna zabawa obrazem, montażem no i genialne ujęcia.

silną strona filmu jest również soundtrack, gdzie możemy usłyszeć Cool Kids of Death, Not, L.Standt, Psychocukier, 19 wiosen, Mikrowafle, O.S.T.R (wszyscy wymienieni artyści związani są z łódzką sceną muzyczną)



Cool kids of death - CKOD - Generacja nic.

Nie możemy oczekiwać zbyt sporo po filmie zrobionym za takie kapitał. Myślę z kolei, iż ujawnił się spory talent. Piotr Szczepański ma wielkie zadatki na prawdziwego artystę i twórcę dobrego kina. Myślę, iż kolejne projekty będą jeszcze lepsze. Nad swoim geniuszem Dali pracował przecież całe życie. A na koniec, zabawna sentencja, która proponuje wszystkim twórcom młodego kina przetworzyć te słowa na swój własny przeznaczenie.

„Każdego ranka kiedy się budzę, doświadczam niespotykanego zachwytu – zachwytu bycia Salwadorem Dalí – i zadaję sobie pytanie, "jakiej wspaniałej rzeczy dokona dziś Salvador Dalí?"

Więcej o filmie na stronie:

http://www.alejagowniarzy.pl/