komunikacja miejska może co to jest
Definicja: ekranie autobusowego GPS obserwować, w jakim punkcie miasta znajduje się ich autobus.

Czy przydatne?

Co znaczy Komunikacja miejska może być ekologiczna i skomputeryzowana

Słownik: W 120-tysięcznym Tarnowie już niedługo miejskie autobusy nie będą prawie w ogóle zanieczyszczać środowiska, a pasażerowie w każdej chwili będą na ekranie autobusowego GPS obserwować, w jakim punkcie miasta znajduje się ich autobus.
Definicja:

Miasto Tarnów postanowiło wymienić wszystkie stare autobusy (część z nich to 20-letnie jelcze!) na ekologiczne, skomputeryzowane pojazdy, przyjazne dla środowiska i pasażerów. Już w tej chwili Tarnów może się pochwalić, iż ponad połowa miejskich autobusów jeździ na gaz albo ma silniki hybrydowe (spalinowo-elektryczne). Tarnowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne już teraz dlatego zajmuje drugie miejsce w Polsce pod względem taboru, który jest przyjazny dla środowiska. A w kolejnych kilku latach będzie jeszcze lepiej, bo planowane są następne zakupy takich autobusów, które będą nie tylko przyjazne dla środowiska, lecz samych pasażerów.



pasażerów 120-tysięcznym Tarnowie miejska komunikacja przewiozła w ubiegłym roku aż 14 mlnów pasażerów. W tej chwili tarnowskie MPK ma już 32 autobusy jeżdżące na gaz i trzy hybrydowe. Zakupiono już 9 następnych hybrydowych mercedesów. mercedesów ośmiu jest klimatyzacja. Tylko w ciągu jednego roku dzięki użytkowaniu 12 autobusów hybrydowych miasto zaoszczędzi 150.000 zł na paliwie!



Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne montuje w swoich autobusach monitory. Podróżni będą mogli śledzić na nich, jaką trasą jedzie autobus i gdzie się w danej chwili znajduje, gdzie jest kolejny przystanek etc. Będzie to pierwszy w Polsce taki mechanizm, połączony z systemem nawigacji satelitarnej GPS.



Zastępowanie tradycyjnie napędzanych autobusów pojazdami jeżdżącymi na gaz albo hybrydami znaczy nie tylko znacznie mniejsze zanieczyszczenie środowiska, lecz spore oszczędności dla gminy, czytaj: dla podatników. np. w roku 2006 tarnowskie MPK miało 2 mln zł strat, a w 2007 już tylko 1,44 mln zł, zaś w tym roku utraty te mają wynieść raptem 300 tys. zł. Nie mniej jednak oszczędza się na przykład na paliwie, a nie wynagrodzeniu pracowników (w ub. Roku podwyżki wyniosły 20%).



Komunikacja miejska w mieście średniej wielkości, w której dominują pojazdy napędzane na gaz i autobusy hybrydowe, wyposażone w monitory i GPS-y, jeszcze kilka lat temu wydawała się w Polsce abstrakcją. Dzisiaj okazuje się, iż nawet małe polskie gminy myślą o środowisku i komputeryzacji usług dla swych mieszkańców.