Jak działa Silnikowy Olej
Definicja z ang. ENGINE OIL, z niem. MOTOR OIL.
Definicja Olej Silnikowy: Niegdyś zwyczajnie płynny smar, dziś skomplikowana substancja chemiczna, która musi nie tylko zmniejszać współczynnik tarcia, lecz także chłodzić silnik i inne smarowane przedmioty (odprowadzać ciepło), oczyszczać je z nagaru i zanieczyszczeń mechanicznych, uszczelniać, tłumić drgania i chronić przed korozją. Nowoczesne oleje muszą także zachowywać płynność w niskiej temperaturze i nie zamieniać właściwości w dziedzinie temperatur od rozruchu na zimno (nawet od -40 st. C) do roboczej silnika (około 300 st. C). Nie mogą działać szkodliwie na uszczelnienia, a produkty ze spalania muszą być niewiele toksyczne. Oleje silnikowe wytwarzane aktualnie produkowane są w oparciu o bazy mineralne (pochodne ropy naftowej), syntetyczne albo mieszane ("półsyntetyki" aczkolwiek w ich składzie jest więcej bazy mineralnej). Wszystkie (pod warunkiem iż mają takie same parametry lepkościowe i jakościowe) mogą być ze sobą mieszane, aczkolwiek idealne własności smarne - i największy efektywny zakres temperaturowy - mają oleje syntetyczne. Oleje mogą być letnie, zimowe albo wielo-sezonowe. O ich przeznaczeniu decyduje odporność na niskie albo wysokie temperatury. Pierwsza część oznaczenia (IOW/30) - liczba w połączeniu z literą W - to klasa lepkości zimowej (od z angielskiego: winter, a więc zima), druga lepkości letniej. Oleje oznaczone niską klasą (na przykład SAE IOW) są zimowe, im niższa jest ta liczba, w tym niższych temperaturach olej zachowuje płynność. Im wyższa druga liczba (((na przykład SAE 40), w tym wyższych temperaturach olej zachowuje umiejętności smarne. Najpopularniejszym oznaczeniem jakości jest regulacja API (American Petroleum Institute): CD, CE, SF, SG i tym podobne Pierwsza litera znaczy rodzaj oleju (C - do silników Diesla, S - o zapłonie iskrowym) druga, jego jakość. Im jest ona wyższa, tym olej lepszy (olej SG jest gorszy od ((((na przykład SH)
Inne definicje jak Olej Silnikowy na O.