networking co to jest
Definicja: słownik.

Czy przydatne?

Co znaczy Networking

Słownik: Kontakty w biznesie pełnią bardzo istotną rolę. Networking znaczy świadome budowanie sieci kontaktów w celach biznesowych.
Definicja: Pojęcie networkingu mojego autorstwa.

Małe sieci

Sieć kontaktów mogą być różne. Małe sieci, z silnymi relacjami dają np. poczucie przynależności do ekipy. Członkowie takich społeczności znają się bardzo dobrze, wiedzą o sobie wiele, regularnie zajmują podobny region geograficzny i dzielą w sporym stopniu te same wiadomości. Mała sieć może liczyć maksymalnie 150 osób - odpowiednikiem może być mała albo średnia spółka.

Duże sieci

spora sieć znaczy słabsze powiązania pomiędzy członkami, lecz w zamian oferuje dostęp do większej liczy osób. W małej sieci ludzie regularnie posiadają zbliżone cechy i wiadomości, posiadają podobne szanse - to jest wielka blokada dla innowacji i zdobywania nowej wiedzy. Osoby z innych środowisk mogą posiadać istotną dla nas wiedzę, mogą dawać nam nowe szanse rozwoju, mogą także używać z naszej wiedzy, która jest dla nich istotna - korzyści są zdecydowanie obustronne. Duże sieci to świetne źródło: pracowników, klientów i kooperantów.

Networking w biznesie

Dlaczego jest tak istotny w biznesie? Chociażby z prostych powodów rynkowych. Posłużę się odpowiednikiem.

Prowadzisz firmę zajmującą się oprogramowaniem typu CRM. Potrzebujesz w pierwszej kolejności klientów i dostawców. By zdobyć klientów możesz zamieszczać ogłoszenia, utworzyć stronę www i zająć się reklamą. To kosztuje. Możesz także skorzystać ze swojej sieci kontaktów i pozyskać kilka dobrych zleceń - wydatek: Twój czas. By zapewnić sobie wiarygodnych i dobrych dostawców możesz próbować zamówień w różnych firmach. To kosztuje. A możesz przecież popytać znajomych, czy korzystali przedtem z tego typu usług i wybrać firmę z polecenia. Dodatkowo im większa sieć, tym większy wybór - im większy wybór tym lepszych i tańszych dostawców możesz wybrać i zdobyć bardziej intratne kontrakty dla swojej spółki.

Jak to się robi?

fundamentem w kontaktach biznesowych są wizytówki. w pierwszej kolejności zaoszczędzają czas.

Druga kwestia, to zdolność prowadzenia rozmowy. Musisz być w stanie krótko opowiedzieć o swojej działalności, jeżeli zostaniesz zapytany. Dobrze, jeżeli na początku pytasz o firmę rozmówcy, a dopiero później przechodzisz do prezentacji swojej.

I trzecia kwestia - podtrzymywanie kontaktu. jeżeli kontakt jest zerowy, zamiera. Przypomnienie od czasu do czasu o sobie nie zaszkodzi, a pozwoli utrzymać stosunki. Możesz po prostu wysłać e-mail z nową informacją dotyczącą branży osoby, z którą chcesz utrzymać kontakt, możesz zapytać jak mu się wiedzie, możesz pochwalić się poszerzeniem oferty - co zrobisz, zależy wyłącznie od Ciebie, lecz zrób cokolwiek, tak aby o sobie przypomnieć.

Skąd pozyskiwać kontakty?

Kluby i stowarzyszenia biznesowe

Znajomi znajomych

Znajomi ze szkoły, studiów, szkolenia, poprzedniej pracy i tak dalej

Portale skupiające grupę osób, która Cię interesuje (na przykład branżowe)

Ogólne portale biznesowe - ((na przykład Linkedin

Mała uwaga

Na koniec mała uwaga - rób to umiejętnie. Czasami lepiej dobrze zawrzeć 2-3 znajomości na spotkaniu, niż zrazić do siebie 20 osób. Powodzenia w budowaniu sieci kontaktów.

Chcesz wiedzieć więcej? Wejdź na stronę Top Menedżer
  • Dodano:
  • Autor: