przez bloga kariery co to jest
Definicja: stanowisko zaglądają do sieci słownik.

Czy przydatne?

Co znaczy Przez bloga do kariery

Słownik: Internet to prawdziwa kopalnia wiedzy o... nas samych. Korzystają z tego pracodawcy, którzy coraz częściej w poszukiwaniu kandydatów na wolne stanowisko zaglądają do sieci.
Definicja: Przeszukują Google, przeglądają portale społecznościowe, a również czytają... blogi. Te ostatnie mogą być dla nas prawdziwą przepustką do kariery.

Szacuje się, iż co sekundę powstają w sieci dwa nowe blogi. W zeszłym roku popularna wyszukiwarka blogów Technorati.com zaindeksowała ponad 72 miliony internetowych pamiętników na całym świecie. Z dnia dziennie w Internecie debiutują coraz to nowi blogerzy – jednak tylko niewielki proc. z nich zyskuje popularność i uznanie czytelników. Jeszcze mniejsza część blogerów dzięki swojej internetowej działalności zostaje zauważona poprzez potencjalnych pracodawców. To jednak oni najlepiej wiedzą, jaki potencjał daje pisanie sieciowego dziennika. Warto wziąć z nich przykład. Dlaczego?

Oblicza bloga

Blogi do chwili obecnej kojarzyły się głównie z internetowymi zapiskami bardziej albo mniej rozgarniętych nastolatków. Wizerunek ten uległ jednak zmianie, od kiedy za ich pisanie zabrali się... profesjonaliści, którzy odkryli, iż dzielenie się własnymi pasjami i doświadczeniami może przynieść sporo korzyści, takich jak choćby nowi klienci czy nawet konkretne oferty pracy. Profesjonalne blogi zyskały sporą popularność w światowym Internecie, a ostatnimi czasy zaczęły powstawać również w Polsce. Ich autorzy wiedzą, co robią. – Dla mnie prowadzenie bloga to w pierwszej kolejności korzyści – przyznaje Izabela Kuś, autorka kilku ciekawych blogów, między innymi www.dom.foto.pl. – Rozwijam i ćwiczę swój warsztat pisarski, każdego dnia uczę się czegoś nowego w czasie wyszukiwania informacji, nawiązuję ciekawe znajomości. Pisanie blogów to aktualnie moje życie i bardzo się cieszę, iż mogę się tym zajmować niejako zawodowo. Iza to 27-letnia absolwentka turystyki, która wkrótce po ukończeniu studiów założyła swoją firmę, zajmującą się tworzeniem i prowadzeniem stron internetowych. W ramach swojej działalności dziewczyna postanowiła założyć kilka blogów, na których pisze o swoich zainteresowaniach. W okolicy dziennika na temat urządzania domu prowadzi również bloga o zakupach (www.zakupy.ibex.pl). – Ten blog był odpowiedzią na narastające potrzeby i oczekiwania internautów wobec rozwijającego się handlu w sieci – tłumaczy Iza. – Ludzie ciągle poszukują inspiracji i pomysłów na prezenty, a ja staram się im podpowiedzieć, co wśród mlnów wytwórów warto kupić, jakie gadżety i upominki mogą podarować swoim bliskim. Sieciowe dzienniki okazały się dla Izy nie tylko metodą prezentacji własnych pomysłów, lecz również metodą na promowanie swojej spółki. Co więcej, pojawiły się pierwsze propozycje od innych pracodawców. – Wkrótce po tym, jak blog zyskiwał większą oglądalność, dostałam nowe zlecenia i nawiązałam kilka kontaktów biznesowych – opowiada Iza. – Zainteresował się także mną jeden z banków, proponując współpracę, którą oczywiście podjęłam. aktualnie moje blogi to nie tylko moje portfolio, lecz również miejsce dla reklamodawców, pomoc w nawiązywaniu nowych znajomości i strona, dzięki której mogę promować inne przedsięwzięcia – moje i moich partnerów biznesowych.

Rekrutacja online

Przykład Izy jest jednym z wielu dowodów na to, iż pracodawcy coraz częściej przeszukują Internet, aby dowiedzieć się jak najwięcej na temat kandydatów do pracy. Ich poszukiwania zaczynają się zazwyczaj na wpisaniu w Google imienia i nazwiska potencjalnego pracownika. W następnej kolejności przeglądane są zazwyczaj portale społecznościowe takie jak Goldenline.pl, Grono.net czy słynna ostatnio Nasza-klasa.pl. To tam bez wahania zamieszczamy własne zdjęcia, wiadomości o aktualnych poczynaniach i linki do ulubionych stron, wśród których nierzadko pojawia się adres naszego bloga. Okazuje się, iż takie rewelacje są dla pracodawców regularnie łakomym kąskiem. To właśnie z nich mogą się dowiedzieć tego, czego nie znajdą zazwyczaj w nadesłanym poprzez kandydata CV. – Blog może być uzupełnieniem tych danych. Łatwo można z niego uzyskać informację o zainteresowaniach czy wiedzy potencjalnego kandydata w danej dziedzinie, a również określić jego profil osobowościowy – wyjaśnia Paweł Lipiec, student administracji z Warszawy, współautor książki Jak utworzyć idealny blog. Wordpress 2.0 i prowadzący stronę www.PolskiBlogger.pl. Standardowo w CV podajemy informację o zainteresowaniach, jednak może ona łatwo umknąć uwadze pracodawcy. Gdy jednak zawrzemy tam także adres do bloga, na pewno wiedziony ciekawością przyszły szef nie omieszka wrzucić go do swojej internetowej przeglądarki. A stąd tylko o krok od sukcesu.

Przebij się w sieci


Blog może stanowić naszą wizytówkę i wyróżnić nas spośród wielu kandydatów do pracy. By tak się stało, trzeba jednak sobie na to... zapracować. Jeżeli zmierzamy do tego, aby sieciowy dziennik stał się naszym atutem w oczach pracodawcy, musimy zadbać zarówno o jego wygląd jak i zawartość. – Warto prowadzić blogi w w miarę wąskich dziedzinach niż pisać „o wszystkim i o niczym” – dodaje Sebastian Kwiecień, autor bloga Web20.pl. – W sytuacji kiedy mamy szerokie zainteresowania – najlepiej jest podzielić je na poszczególne dziedziny i założyć osobne strony. Należy pamiętać, iż blog buduje pewną markę – dlatego trzeba poświęcić odpowiednią uwagę wybraniu nazwy, tak tak aby nas nie ograniczała, była jednoznaczna i dobrze wskazywała na to, czego dany blog dotyczy. Wybranie specjalizacji naszego bloga jest znaczne z racji na cele, jakie ma spełniać. – Jeżeli blog ma być narzędziem wspomagającym poszukiwanie pracy, to w pierwszej kolejności ważna będzie jego dziedzina. Istotne, aby jakoś korelowała z zakresem wiedzy, jaką przyjdzie nam się wykazać na wymarzonym stanowisku. – radzi Paweł Lipiec. Zagadnienia, które poruszamy na blogu, powinny iść w parze z naszymi zainteresowaniami – dlatego wzbudzimy w czytelnikach słuszne przekonanie, iż temat bloga to nasza pasja – i to chodzi. Nierzadko zdarza się, iż prowadzenie bloga w sposób oryginalny i ciekawy buduje jego autorowi status eksperta w danej dziedzinie. W polskiej blogosferze można znaleźć przynajmniej kilkunastu autorów, którzy na fali swoich sieciowych dzienników wypłynęli na szerokie wody. Wystarczy wymienić choćby takie nazwiska jak Krzysztof Urbanowicz (www.mediacafepl.blogspot.com), Maciej Budzich (www.mediafun.pl) czy Marta Klimowicz (www.klimowicz.blox.pl), aby stwierdzić, iż pisanie bloga może przynieść jego autorowi renomę i rzeszę oddanych czytelników. Warto spróbować iść w ich ślady, jednak trzeba pamiętać o kilku istotnych zasadach.

Blog najlepszy


– Przejrzysta struktura, systematyczne wpisy, merytoryczna poprawność, zachęcająca treść i przyjazny wygląd powinny skutkować w formie dużej ilości komentarzy i odwiedzin bloga – wylicza Łukasz Sobek, autor strony www.sobek.pl. Łukasz po sześciu latach pracy jako lektor języka obcego postanowił spróbować swoich sił jako wolny strzelec. W myśl zasady praktyka czyni mistrza, założył bloga na temat języka angielskiego, który – jak twierdzi Łukasz – pozwala mu doszlifować formę przekazu i stawać się lepszym nauczycielem. Przyznaje również, iż już widzi pierwsze efekty – coraz łatwiej przychodzi mu tłumaczenie uczniom tajników języka angielskiego. Pogłębianie swojej wiedzy i prezentowanie jej w sposób przystępny i ciekawy to fundamentalny wymóg dobrego blogera. O czym jeszcze należy pamiętać pisząc bloga, którego chcemy zaprezentować w CV? Istotna jest wspomniana wyżej systematyczność – dzięki regularnym wpisom dajemy do zrozumienia, iż obcy jest nam „słomiany zapał”, a własne działania traktujemy poważnie. Liczy się również zdolność pisania – wszak prawidłowe formułowanie swoich myśli jest konieczną właściwością każdego profesjonalisty. A jeżeli o profesjonalizmie mowa... Najlepiej będzie, jeżeli na blogu sprawy prywatne odłożymy na bok, ograniczając się raczej do krótkiej informacji o sobie na specjalnej podstronie. – Istnieją co prawda blogi, na których można czytać o rodzinnych problemach i prywatnych przeżyciach autora i które są prowadzone poprzez tak zwany profesjonalistów, jednak trzeba mieć duże wyczucie, aby wiedzieć, na ile można sobie w takim blogowaniu pozwolić, by sobie nie zaszkodzić – przestrzega Paweł Lipiec. – Początkującym blogerom zdecydowanie odradzam łączenie bloga profesjonalnego z prywatnym.

Pamiętajmy także, aby pisząc bloga, kierować się zasadą wiarygodności i starać się nie powielać informacji i opinii zawartych na innych stronach. – Dobry bloger powinien mieć wiedzę i swoje zdanie. W polskiej blogosferze właśnie takie osoby są najchętniej czytane i w najwyższym stopniu szanowane – przekonuje Patrycja Kierzkowska, autorka bloga www.blog.shrew.pl.

Dzisiaj, kiedy w Internecie rządzi Web 2.0 (serwisy, których treść generują sami użytkownicy) powstanie bloga jest... proste! Nie trzeba znać żadnego języka programowania ani zasad projektowania stron internetowych – wystarczy kilka kliknięć i gotowe. Bloga można założyć za pośrednictwem wielu serwisów oferujących tę usługę ( regularnie bezpłatnie), na przykład www.blog.onet.pl, www.blog.pl, www.blox.pl, www.ownlog.pl, www.pl.wordpress.com, www.blogger.com. Powstaje również coraz więcej portali ukierunkowanych na blogi profesjonalne, między innymi www.profeo.pl, www.interaktywnie.pl, www.nf.pl, www.jogger.pl. Jak widać, jest w czym wybierać – i na pewno warto to zrobić. Może się okazać, iż tylko te kilka kliknięć i parę wpisów dzieliło nas od zdobycia upragnionej pracy.

Barbara Pilawska


Tekst pochodzi z serwisu www.eurostudent.pl


Eurostudent.pl - studia, robota dla studentów, konkursy, imprezy
Eurostudent.pl to każdego dnia aktualizowany portal studencki. Od 2001 roku
dostarcza on studentom najświeższych informacji i służy poradami dotyczącymi
życia studenckiego, od najlepszych imprez do kariery zawodowej. W okolicy stałych działów - takich jak Student, Kariera, Imprezy studenckie, Wolontariat, Mieszkanie, Kultura - w skład portalu wchodzą "Forum", gdzie można podjąć dowolny temat, i Tablica ogłoszeń z bezpłatnymi ofertami. Portal daje swoim użytkownikom sposobność zarejestrowania się: dlatego każdy zarejestrowany użytkownik otrzymuje newsletter o nowościach w portalu i ma szansę wziąć udział w konkursie i wygrać atrakcyjne nagrody.

Ciekawe blogi


Antyweb.pl, Web20.pl – o Internecie i Web 2.0
Bezstresowy.pl – o sposobach na stres
Dom.forto.pl – o wnętrzach i designie
Imaginery.pl, Lucis.pl – o fotografii
Klimowicz.blox.pl – o socjologii Internetu
Mediacafepl.blogspot.com, Mediafun.pl – o mediach
Prawo.vagla.pl – o prawie w Internecie
TopBlogger.pl, PolskiBlogger.pl – o blogowaniu