sukces sprzedaży aukcjach co to jest
Definicja: sprzedawca na aukcji potrzeba sporo trudu i odpowiedniej wiedzy o tym specyficznym rynku.

Czy przydatne?

Co znaczy Sukces sprzedaży na aukcjach internetowych

Słownik: Sprzedaż elementów na aukcjach internetowych z pozoru wydaje się prosta i niespecjalnie pracochłonna. Nic bardziej mylnego. By odnieść efekt jako sprzedawca na aukcji potrzeba sporo trudu i odpowiedniej wiedzy o tym specyficznym rynku.
Definicja: Wybór sprzedawanego przedmiotu
najpierw trzeba dobrze przemyśleć czym w ogóle chcemy handlować. W zasadzie na aukcjach internetowych można kupić nie wszystko, od książek, antyków aż po żywność i meble. Przed dokonaniem wyboru asortymentu warto wykonać precyzyjny przegląd konkurencji. Ponadto dobrze jest się rozejrzeć po najbliższej okolicy celem znalezienia dostawców naszych towarów. Należy zorientować jakie hurtownie czy spółki produkcyjne są w pobliżu, zbadać ich ceny a następnie porównać z cenami podobnych elementów na aukcjach. Jeżeli okaże się, iż jesteśmy w stanie zaoferować ceną o przynajmniej kilkanaście proc. niższą warto zdecydować się na dany asortyment. Nie należy zapominać, iż nie tylko przystępna cena się liczy, główne znaczenie ma jakość oferowanych towarów. Gdy będą to rzeczy nowe warto je na początku osobiście przetestować. W razie sprzedaży rzeczy używanych również należy przywiązywać sporą wagę do ich jakości, niedopuszczalne jest sprzedawanie rzeczy zniszczonych, z wyraźnymi wadami, czy np. niedopranej odzieży. Szczególnie dobrze sprzedają się elementy, które kompleksowo zaspokajają potrzeby klienta, stanowią swego rodzaju zbiór, nie wymagają dodatkowego dokupywania obiektów typu łóżeczko dla dziecka sprzedawane wspólnie z materacem i pościelą albo panele podłogowe do których dołączona jest usługa montażu gratis.
Opis sprzedawanego przedmiotu
Przed wykonaniem opisu warto dobrze przemyśleć tytuł aukcji, powinien być zwięzły i bezpośrednio wskazywać, co jest obiektem sprzedaży, dobrze jest podać również markę produktu, bo to właśnie po nazwach i markach zazwyczaj wyszukują klienci. Rolą opisu jest zachęcenie klienta do zakupu, dlatego opis powinien być wyczerpujący i jasno sformułowany. Należy podawać wszelakie wymiary, w razie elementów specjalistycznych jak najwięcej danych technicznych, sprzedając książki warto podać tytuły rozdziałów. Opisując element należy klientowi przedstawić korzyści jakie osiągnie on z jego posiadania. Dobrze skonstruowany opis może nawet rozbudzić w czytającym potrzebę posiadania przedmiotu, której w ogóle sobie nie uświadamiał. Wymieniając zalety sprzedawanego przedmiotu nie należy przesadzać ze zbyt krzykliwymi określeniami typu: „rewelka”, „pewniak”, „full wypas”, bo zmniejszają one wiarygodność sprzedającego. Bezwzględną zasadą to jest, iż opis musi być zgodny ze stanem faktycznym sprzedawanych towarów, nie warto koloryzować, podawać cech, których w rzeczywistości one nie posiadają.
W opisie istotna jest nie tylko jego treść lecz i estetyczny wygląd. Aukcja przygotowana ze szczególną starannością jest postrzegana jako bardziej profesjonalna. Opis można wykonać w dowolnym edytorze HTML a następnie skopiować jego źródło do formularza aukcji. Można również opis przygotować w edytorze tekstowym, daje on nam sposobność stosowania różnorodnych typów i wielkośćów czcionek, kolorów i sposobów wyrównywania. Główne zalety czy unikatowe cechy przedmiotu warto wyróżnić sporymi, pogrubionymi literami. Dla uatrakcyjnienia opisu można wstawić ciekawe tło, jednakże należy uważać aby nie było ono zbyt wyraziste a tym samym nie odciągało uwagi od treści opisu. Opisując element miejmy także na uwadze właściwą pisownie ortograficzną i stylistyczną-ponieważ to również świadczy o sprzedającym. W sprzedażach internetowych wiele zyskują spółki bo mogą wystawiać faktury VAT i ci sprzedający, którzy mogą zaoferować gwarancję na sprzedawane elementy. Takie wiadomości warto wyróżniać w opisie, bo regularnie są czynnikiem decyzyjnym o zakupie.
Zdjęcia
Zdjęcia wystawianego przedmiotu są bardzo istotne. Warto zainwestować w dobry aparat cyfrowy zamiast robić fotografie aparatem w telefonie komórkowym. Dla potencjalnego klienta, który nie może obejrzeć w rzeczywistości produktu zdjęcia odgrywają rolę główną. Zdjęcie powinno być duże i odpowiednio skadrowane. w razie sprzedaży np. ubrań nie najlepiej wyglądają zdjęcia robione we wnętrzach mieszkań, -ponieważ raz iż rozpraszają uwagę od głównego przedmiotu a dwa wyglądają nieprofesjonalnie, lecz jest na to porada: programy graficzne do obróbki zdjęć dają sposobność oddzielenia postaci od tła i można np. sam element sprzedaży umieścić na białym tle, co wygląda o sporo bardziej przejrzyście. W wystawianej aukcji najlepiej tak aby zdjęć było kilka, nie warto żałować środków na ten cel, klient musi mieć sposobność obejrzenia przedmiotu z każdej strony, regularnie nawet w środku np. w razie komputera. Warto dodać na zdjęciu tekst ze własną nazwą-co powiększa wiarygodność, oglądający wie iż to jest realne zdjęcie sprzedawanego przedmiotu a nie ściągnięte ze strony producenta. Nie warto również oszczędzać na miniaturkach -ponieważ regularnie to jest jedyny czynnik, który decyduje iż internauta w ogóle zajrzy do środka aukcji.
Wysyłka
Należy starać się aby sposób wysyłki był jak w najwyższym stopniu dogodny dla klienta a również bezpieczny dla przedmiotu. W opisie przedmiotu należy precyzyjnie poinformować kupującego ile zapłaci za wysyłkę. Należy zawczasu wyposażyć się we wszystko co konieczne przy pakowaniu elementów, taśmy, koperty, papier do pakowania, kartony. Wysyłka powinna odbywać się niezwłocznie po zaksięgowaniu przelewu na koncie. Jeżeli klient sobie tego życzy warto przystawać również na odbiór osobisty, co prawda to jest czasochłonne lecz wynagrodzi nam to zadowolenie kupującego który dokona mniej stresującego dla niego zakupu.
metody płatności
Sposób płatności powinien być przedtem przemyślany i jasno wskazany w treści aukcji. Warto dołączyć automatyczną informacja z numerem konta i dokładnym adresem do informacji jaką wysyła serwis aukcyjny zwycięscy licytacji. Skraca to procedurę sprzedaży -ponieważ kupujący nie musi wysyłać dodatkowego maila z zapytaniem. W sytuacji sprzedaży elementów o dużej wartości serwisy aukcyjne dają sposobność ubezpieczenia towaru-warto z tego używać, w szczególności jeżeli klient sobie tego życzy. Tak w dziedzinie płatności jak i sposobów wysyłki warto być elastycznym i dostosowywać je do indywidualnego klienta, jeżeli komuś np. bardzo zależy na płatności za pobraniem czy na wysyłce konkretną spółką kurierską.
Cena
Przed ustaleniem ceny należy zorientować się jak przedstawia się oferta cenowa u konkurencji. Niezłą sposobem jest sprzedaż bez ceny minimalnej, warto to podkreślić w opisie i tytule, bo takie aukcją są szczególnie cenione poprzez osoby dla których główną frajdą jest właśnie sama licytacja. Niezłą taktyką jest również rozpoczynanie aukcji od 1 zł - cieszą się one sporą popularnością. sporo osób jednak obawia się sprzedaży przedmiotu za zbyt niską cenę, dla tych ostrożnych dobrym wyjściem jest włączenie opcji ceny minimalnej. Opcja kup teraz to dobre rozwiązanie gdy nie chcemy, nie możemy zejść poniżej jakiegoś pułapu. Ma ona również swoich zwolenników wśród kupujących np. tych, którzy z jakichś względów nie chcą czekać do końca aukcji.
Komentarze
Odpowiednia liczba pozytywnych komentarzy zachęca do zakupu. Nie budzi zaufania osoba z pustym kontem komentarzy, dlatego zanim zaczniemy sprzedawać warto dokonać kilku choćby drobnych zakupów, aby zdobyć pozytywne komentarze. Sprzedający powinien zawsze dokładać wszelkich starań aby jak najlepiej obsłużyć swoich klientów, co z powodu owocuje pozytywnymi komentarzami. Własne oceny kupującym należy wystawiać w krótkim czasie od sfinalizowania transakcji i bezwzględnie nie można o nich zapominać. Ich treść również świadczy o nas samych, nawet w sytuacji wystawienia komentarza negatywnego należy wystrzegać się oszczerstw i wyzwisk, krytykować z kulturą, używając rzeczowych argumentów.
Promocja aukcji
aby przyciągnąć większą liczbę oglądających warto używać z możliwości promocji jakie dają serwisy aukcyjne, np. umieszczanie aukcji na liście promowanych elementów, pogrubianie, podświetlanie. Jednak zanim zdecydujemy się na jakiś sposób wyróżnienia należy sprawdzić ile jest obecnie elementów promowanych w danej kategorii.
Wizerunek sprzedającego
Dobra opinia o sprzedającym jest tak samo istotna w razie internetowych transakcji jak i w bezpośredniej sprzedaży. Warto umieścić fundamentalne wiadomości o sobie na stronie sprzedającego. Wystarczą dane teleadresowe, główne zasady sprzedaży a również kilka zdań o tym czym zajmuje się sprzedający czy jego spółka. Klient czuje się pewniej w kontakcie ze sprzedającym, który nie jest anonimowy. Dobry sprzedawca to taki, który jest łatwo popularny i chętny do wyjaśnień. Niedopuszczalne jest nie odpowiadanie na zapytania mailowe czy nie odbieranie telefonu, którego numer został udostępniony w aukcji. Warto wysyłać do kupującego krótką informację iż kapitał już doszły a element został wysłany. Po zakończeniu transakcji zawsze trzeba wystawić komentarz a miłym akcentem na koniec jest podziękowanie za zawarcie transakcji. Warto nie szczędzić czasu i energii na doradzanie klientowi, choćby w kwestiach pośrednio związanych z akcją. Zadowolony klient przekaże niezłą opinię dalej, może polecić nas swemu znajomemu.
Należy bezwzględnie wystrzegać się nieuczciwych praktyk w sprzedaży, typu podbijanie cen w akcjach poprzez znajomych, celowe wystawianie negatywnych komentarzy konkurencji, zdarzają się również oszustwa na opłatach wysyłkowych, klient płaci np. za wysyłkę 4 zł a następnie otrzymuje kopertę ze znaczkiem za 2 zł. Wszystkie te praktyki są wysoce naganne i wbrew pozorom łatwe do zauważenia poprzez kupujących. Nie powinno się również sprzedawać nowych elementów, które nie są fabrycznie zapakowane tylko już otwarte np. do celu sfotografowania, klient może mieć w planach dany element ofiarować komuś w prezencie; jeżeli już sprzedajemy taki element należy o tym w opisie aukcji poinformować i zastrzec iż element nie był stosowany.
Należy elastycznie reagować na indywidualne potrzeby, prośby klienta i nie szczędzić na to czasu ani wysiłku, np. gdy klient poprosi przesłać dodatkowe zdjęcia czy zeskanowany fragment książki którą chciałby nabyć. Zawsze dotrzymuj słowa- jeżeli obiecałeś klientowi iż element dotrze do niego przed świętami-bezwzględnie musisz tego dotrzymać. Należy także bardzo ostrożnie i tylko w ściśle uzasadnionych sytuacjach odwoływać oferty kupującego, niedopuszczalne jest kończenie aukcji przed czasem bez wcześniejszego zastrzeżenia tego w opisie aukcji.
Czas
Aukcję należy zaczynać w odpowiednim czasie, szczególną uwagę należy zwrócić na to kiedy będzie jej zakończenie, gdyż to właśnie pod koniec jest największy ruch, najwięcej ofert. Tak więc dobrze gdy kończy się ona po południu w dni powszednie, dobry jest również weekend gdy ludzie mają więcej czasu, lecz nigdy w środku nocy czy wcześnie rano. Nie warto również ustawiać aukcji na zbyt długi moment np. dwa tygodnie, wielu kupujących nie ma cierpliwości > aby czekać tak długo na jej rezultat.
Sprzedawca czy to w Internecie, czy w sprzedaży bezpośredniej odnosi efekt wtedy gdy potrafi najlepiej rozpoznać i zaspokoić potrzeby swojego klienta. Aukcje internetowe to miejsce, które daje sprzedającym sporo nowym możliwości, lecz także i wymaga niemałych starań i znajomości tego rynku > aby te możliwości móc w pełni zastosować
  • Dodano:
  • Autor: