asstance drugiej generacji co to jest
Definicja: assistance słownik.

Czy przydatne?

Co znaczy Assistance drugiej generacji – innowacja kontra uprzemysłowienie

Słownik: Branża assistance, po blisko 60 latach doświadczeń osiągnęła wiek dojrzały. Widać to w szczególności na zachód od Odry, raczej we Francji – kolebce assistance.
Definicja: ZMIANA STRATEGII
Branża assistance, po blisko 60 latach doświadczeń osiągnęła wiek dojrzały. Widać to w szczególności na zachód od Odry, głównie we Francji – kolebce assistance. Z jednej strony nasycenie rynku i w rezultacie zdarzenie „uprzemysłowienia” branży, z drugiej szybka ewolucja potrzeb socjalnych, związanych ze stylem życia, w tym w szczególności skokowy przyrost popytu na tak zwany usługi osobowe i prozdrowotne. Assistance stanął w obliczu konieczności przeformułowania strategii na następne lata. Pojawiła się potrzeba powstania nowych, innowacyjnych gam produktowych. Pojawiła się także konieczność dołączenia do dotychczasowego modelu ekonomicznego, modelu o charakterze ubezpieczeniowym, zakładającego ochronę nagłych zdarzeń losowych - tak zwanych ”usług osobowych”, w obsłudze serwisowej „na żądanie”, w taryfikacji „case aby case”. Nowa strategia nie znaczy skokowej migracji ku nowym rozwiązaniom, to raczej konieczność szerszego otwierania się spółek typu assistance na nowe, dotychczas marginalne obszary i formy dystrybucji.

CYFRY RYNKU DOJRZAŁEGO
Assistance w modelu tradycyjnym wciąż miewa się dobrze, wykazując coroczny przyrost na poziomie ponad dziesięciu proc.. Ekipa AXA Assistance ze własnymi ponad trzydziestoma filiami na świecie i centralą francuską (realizującą 20% obrotu światowego), w ciągu ostatnich trzech lat odnotowała przyrost obrotów o 53%, w tym 13% w 2006, wykazując 702 miliony Euro obrotu. Rezultat symptomatyczny, dobrze rokujący dla dynamiki rozwoju Ekipy w kolejnych latach. Znaczną tendencją jest również stały przyrost współczynnika szkodowości (w AXA Assistance od 49,4% do 51,1%), symbol progresywnej zwyżki częstości i stałej presji na kalkulację składki. Dla utrzymania rentowności, spółki podwyższają efektywność działalności operacyjnej, która przynosi wyraźny spadek wydateków administracyjnych (w AXA Assistance ich udział w składce zarobionej pomniejszył się o 3% w 2006 roku, w relacji do roku poprzedniego).

UPRZEMYSŁOWIENIE ASSISTANCE
„Uprzemysłowienie” tradycyjnego assistance, to skutek jego masowego upowszechnienia w różnych, coraz szerszych ekipach odbiorczych i standaryzacji na poziomie usług typowych. Z perspektywy otoczenia rynkowego „uprzemysłowienie” assistance jest skutkiem przynajmniej trzech zjawisk: po pierwsze – stałego wzrostu popytu rynkowego, czyli i penetracji wytwórów assistance w segmentach docelowych, po drugie – mocno ewoluujących potrzeb socjalnych, przekładających się na coraz szersze zakresy ochrony i coraz niższe limity świadczeń (na przykład w assistance samochodowym limit 0 km, samochód zastępczy w standardzie, ochrona awarii pozagwarancyjnych, i tym podobne), po trzecie – bardzo mocnego wzrostu świadomości produktowej użytkowników końcowych, co natomiast znacząco podwyższa częstość korzystania z usług. Z perspektywy asystora uprzemysłowienie assistance wyraża się dynamiczną krzywą wzrostu obrotów, przy wiele mniej dynamicznym wzroście wyniku netto, mimo ograniczania wydateków ogólnych.

USŁUGI OSOBOWE
Francuski rynek usług osobowych, to 12,65 mldów euro z prognozowaną przynajmniej 10% stopą wzrostu poprzez następne 10 lat. Cechuje go popyt wyrastający z rzeczywistych potrzeb ewoluujacego społeczeństwa: rosnącej liczby rodzin obciążonych robotą zawodową obojga małżonków, rosnącego odsetka rodzin niepełnych, coraz liczniejszej rzeszy osób starszych. Wśród ponad 12 mlnów seniorów we Francji, pond 850 000 jest niesamodzielna, chociaż 81% seniorów do 85 roku życia mieszka samotnie. Już dzisiaj we Francji 13% mieszkańców zatrudnia na stałe pomoc domową, 67% robi to okazjonalnie, a 90% deklaruje chęć posiadania takiej pomocy. Potrzeba nie tylko personelu sprzątającego, raczej pracowników wielu branż do wykonywania wszelkich prac domowych: od opieki nad dziećmi i starszymi, poprzez pomoc techniczną po ogrodników. Na przyjęty w czerwcu 2004 roku tak zwany plan Borloo, którego celem jest między innymi rozwój zatrudnienia w sektorze gospodarstw domowych i równocześnie walka z istniejącym bezrobociem strukturalnym środowisk imigracyjnych, AXA Assistance odpowiedziała rozszerzeniem swojej sieci usługodawców wyspecjalizowanych w usługach osobowych. Przejęła 34% udziałów w Maison et Services, ekipie 30 spółek wyspecjalizowanych w szeroko pojętej pomocy domowej (krajowy przywódca w swojej branży), następnie również 34% udziałów, w Cours Legendre, spółce sieciowej zajmującej się wspomaganiem edukacji szkolnej i stworzyła w partnerstwie z Dexia Credit Local, spółkę Domiserve przeznaczoną do emisji i obsługi czeków zatrudniania CESU (Chèque Emploi Service Universel), w dziedzinie określonym poprzez plan Borloo. W 2007 roku znajdująca się najpierw swojej działalności spółka Domiserve, zamierza wyemitować czeki zatrudnienia o wartości 15 mlnów euro.

ASSISTANCE INNOWACYJNY
Nigdy wcześniej w assistance potrzeba innowacji nie była tak silna. Ekipa AXA Assistance, w ramach swojej strategii 2012 obejmującej dwie marki, w tym również Inter Partner Assistance (IPA), postawiła właśnie na innowację. Progresja z obsługi nagłych zdarzeń do obsługi powszechnych i stale rosnących potrzeb dnia codziennego wydaje się oczywista, pod warunkiem prawidłowego zastosowania wieloletniego know-how. Nowy zakres działalności to multiassistance. Bazuje na rozszerzeniu oferty produktowej i jej dostosowaniu do bardzo konkretnych grup docelowych. Poza intensywnym rozwojem wielobranżowych usług osobowych, Ekipa postawiła na region zdrowia. Ciekawsze projekty, to np. międzynarodowy projekt z obszaru telemedycyny, tak zwany „hospitalizacja domowa”, a więc zdalne monitorowanie stanu zdrowia pacjentów i realizowanie zdalnej terapii poza łóżkiem szpitalnym. Columba, projekt zdalnej lokalizacji i pomocy osobom chorym na chorobę Alzheimera, zrealizowany przy współpracy z France Télécom i kanadyjską spółką Medical Mobile. Projekty takie jak Mobil’assistance, których obiektem jest zapewnienie bezpieczeństwa i pomocy osobom aktywnym w zaawansowanym wieku, w tym ((na przykład projekt wykonywany w czterech departamentach Owernii, przy współudziale lokalnych władz administracyjnych. Jak Dom’assist przeznaczony dla seniorów spędzających przewarzająca część czasu w domu. To również tak zwany projekt VPS, którego celem jest zapewnienie bezpieczeństwa i pomocy osobom zagrożonych chorobami układu krążenia przez zdalny monitoring pracy serca i lokalizację GPS.


Wszystkie objawy ewolucji assistance obserwowane są również w Polsce, choć z mniejszym nasileniem niż w państwach z kilkudziesięcioletnią historią assistance. W Polsce assistance będzie intensywnie rozwijać się w pięciu obszarach: zdrowotnym, podróżnym, domowym, usług osobowych i – choć inaczej niż w wcześniejszych obszarach – assistance samochodowym. Już teraz zaczynamy podzielać uwarunkowania innych społeczeństw europejskich, widać to w szczególności w obszarach zurbanizowanych. Toteż niebawem nikt nie będzie się dziwił kupując dziecku tornister szkolny z gwarancją korepetycji w przypadku choroby, mieszkanie z programem assistance domowego na 10 lat, aparat telefoniczny dla seniora z ochroną assistance czy – dajmy na to – glukometr z całodobowym pakietem pomocowym.

Liliana Tytz
Dyrektor marketingu i PR
Inter Partner Assistance Polska SA
ekipa AXA Assistance
  • Dodano:
  • Autor: