Co znaczy Profesjonalne kształcenie
Słownik: Kształcenie profesjonalne musi nawiązywać do praktyki codziennych zadań, tak by ogniwa edukacji łączyły się z ogniwami pracy, nowe treści wiązały się z doświadczeniami.
Definicja:
Dorośli uczą się w różnym tempie, czyli niezbędne jest konsultowanie z uczestnikami ilości czasu poświęcanego na poszczególne fragmenty kursu. Czas przewidziany na uczenie dorosłych powinien być planowany "z nadmiarem", by w czasie zajęć istniała sposobność odpowiedzi na pytania i wytłumaczenia niejasności, szczególnie wtedy, gdy materiał jest nowy i trudny.
Czas konieczny do opanowania poprzez słuchacza wiedzy albo zdolności jest wartością indywidualną. Jego rozmiar zależy od właściwości psychicznych uczącego się, od jego mechanizmów poznawczych, inteligencji, tempa uczenia się, a również od cech osobowości i in.
Przy planowaniu zajęć dla ekipy czas planowany musi uwzględniać różnice indywidualne między uczącymi się. Należy starać się, by w jednej ekipie uczyły się osoby o podobnym "czasie niezbędnym" uczenia się.
Przekonanie o pogarszającej się wspólnie z wiekiem pamięci jest jednym z twierdzeń powszechnie uznawanych, lecz badania i szczegółowe analizy dowodzą znacznego zróżnicowania w zależności od rodzaju pamięci. W odniesieniu do pamięci krótkotrwałej zaobserwowano pewne zmiany na niekorzyść, rosnące wspólnie z wiekiem. Różnice te były tym większe, im starszy był badany, im mniejsza liczba powtórzeń przypadała na jedną porcję materiału i im bardziej skomplikowane było zadanie (na przykład większy materiał do zapamiętania, większa liczba i złożoność operacji pamięciowych i tym podobne).
Osoby 70-letnie średnio osiągają wyniki 7-10 razy gorsze od osób 20-letnich w ćwiczeniach mnemotechnicznych. Z tego względu osoby starsze potrzebują więcej powtórzeń treści zadań, mniejszych jednorazowych "porcji" materiału i częstszych przerw pomiędzy jednostkami lekcyjnymi. Kształcenie zawodowe wymaga specjalnie przygotowanej i podzielonej na fragmenty wiedzy. Tych fragmentów powinno być mniej i takiej wielkości, która jest odpowiednia dla przedziału wiekowego uczących się osób.
wspólnie z wiekiem pojawiają się również zmiany w pamięci długotrwałej, wyrażające się w prędkości utrwalania i odtwarzania informacji. Regres pamięci w pierwszym rzędzie dotyczy szczegółów, a nie ogólnych zasad, prawidłowości i pojęć. Lepsze wyniki uzyskują osoby starsze w rozpoznawaniu ((na przykład twarzy, nazwisk, a również w przypominaniu treści bliższych dotychczasowemu doświadczeniu.
Ustrukturyzowany i powiązany logicznie materiał jest przyswajany znacząco lepiej. Zmiany > wspólnie z wiekiem nie są ani tak znaczne, ani tak istotne, by uniemożliwiały naukę dorosłym, ale sposób kształcenia musi uwzględniać cechy pamięci, nieco różniące się pomiędzy sobą w różnych ekipach wiekowych.
Zasady uczenia się osób dorosłych:
od łatwego do trudnego
od prostego do złożonego
od ogółu do szczegółów
od znanego do nieznanego
od przykładów do abstrakcji
Podając nowe treści, zasady, procedury, należy je porównywać i wiązać z doświadczeniami znanymi wszystkim uczącym się, z czynnościami zawodowymi, który powinny ulec optymalizacji. Po omówieniu treści w formie krótkich 15-20-minutowych miniwykładów, należy ćwiczyć wykorzystanie nowej wiedzy w praktyce, a również rejestrować przydatność nowych informacji dla osoby uczącej się. Dorośli gdyż znacząco szybciej i skuteczniej uczą się tego, co uznają za istotne i potrzebne, a również wówczas, gdy akceptują służące sposoby uczenia się.
Najmniej skuteczne (aczkolwiek z reguły trudno się bez nich obejść) są zajęcia o charakterze wykładu, znacząco lepsze rezultaty osiąga się stosując nauczanie bezpośrednie, takie jak trening, demonstracja, case study, inscenizacja, obserwacja.
Dorośli uczą się skutecznie przez samodzielne rozwiązywanie problemów;
sami analizują sytuację, uogólniają i wyciągają wnioski. Nauczanie "poszukujące", dyskusje, ekipy problemowe, dyskursy i gry dydaktyczne przynoszą szybsze efekty i trwale pozostają w pamięci.
Warunkiem efektywnego nauczania dorosłych jest atmosfera pobudzająca ich aktywność. Stymulatorem takiej atmosfery będzie oczekiwanie na efekt i następnie odczucie tego sukcesu. Jedną z form stymulowania jest wychwytywanie poprzez uczącego "odkryć" słuchaczy i ich upowszechnianie.
Nauczanie to jest czynność wywoływania uczenia się innej osoby Jest sztuką i umiejętnością. Można jej się nauczyć, lecz znacząco większą łatwość nauczania mają osoby o zdolnościach interpersonalnych.
W kształceniu profesjonalnym nauczanie jest w pierwszej kolejności sztuką praktyczną, zależną od intuicji, twórczej improwizacji i ekspresji nauczającego. Rezultatem dobrze zorganizowanego i zrealizowanego procesu nauki jest tworzenie tak zwany "refleksyjnego praktyka". Schemat ten charakteryzuje się następującymi cechami:
- wiedza zdobywana jest w trakcie działania (knowing in action); pracownik uczy się, wykonując samodzielnie określone działania, poznaje, jakie niosą ze sobą sukcesy, i jakie mogą pojawić się błędy;
zdobywana wiedza dotyczy w pierwszej kolejności sposobów efektywnego wykonywania zadań (knowing "how");
- w trakcie realizowanych działań uczący się sam dokonuje refleksji, z tego względu z pozoru powszechne treści wiedzy nabierają charakteru unikatowych problemów
Czas konieczny do opanowania poprzez słuchacza wiedzy albo zdolności jest wartością indywidualną. Jego rozmiar zależy od właściwości psychicznych uczącego się, od jego mechanizmów poznawczych, inteligencji, tempa uczenia się, a również od cech osobowości i in.
Przy planowaniu zajęć dla ekipy czas planowany musi uwzględniać różnice indywidualne między uczącymi się. Należy starać się, by w jednej ekipie uczyły się osoby o podobnym "czasie niezbędnym" uczenia się.
Przekonanie o pogarszającej się wspólnie z wiekiem pamięci jest jednym z twierdzeń powszechnie uznawanych, lecz badania i szczegółowe analizy dowodzą znacznego zróżnicowania w zależności od rodzaju pamięci. W odniesieniu do pamięci krótkotrwałej zaobserwowano pewne zmiany na niekorzyść, rosnące wspólnie z wiekiem. Różnice te były tym większe, im starszy był badany, im mniejsza liczba powtórzeń przypadała na jedną porcję materiału i im bardziej skomplikowane było zadanie (na przykład większy materiał do zapamiętania, większa liczba i złożoność operacji pamięciowych i tym podobne).
Osoby 70-letnie średnio osiągają wyniki 7-10 razy gorsze od osób 20-letnich w ćwiczeniach mnemotechnicznych. Z tego względu osoby starsze potrzebują więcej powtórzeń treści zadań, mniejszych jednorazowych "porcji" materiału i częstszych przerw pomiędzy jednostkami lekcyjnymi. Kształcenie zawodowe wymaga specjalnie przygotowanej i podzielonej na fragmenty wiedzy. Tych fragmentów powinno być mniej i takiej wielkości, która jest odpowiednia dla przedziału wiekowego uczących się osób.
wspólnie z wiekiem pojawiają się również zmiany w pamięci długotrwałej, wyrażające się w prędkości utrwalania i odtwarzania informacji. Regres pamięci w pierwszym rzędzie dotyczy szczegółów, a nie ogólnych zasad, prawidłowości i pojęć. Lepsze wyniki uzyskują osoby starsze w rozpoznawaniu ((na przykład twarzy, nazwisk, a również w przypominaniu treści bliższych dotychczasowemu doświadczeniu.
Ustrukturyzowany i powiązany logicznie materiał jest przyswajany znacząco lepiej. Zmiany > wspólnie z wiekiem nie są ani tak znaczne, ani tak istotne, by uniemożliwiały naukę dorosłym, ale sposób kształcenia musi uwzględniać cechy pamięci, nieco różniące się pomiędzy sobą w różnych ekipach wiekowych.
Zasady uczenia się osób dorosłych:
od łatwego do trudnego
od prostego do złożonego
od ogółu do szczegółów
od znanego do nieznanego
od przykładów do abstrakcji
Podając nowe treści, zasady, procedury, należy je porównywać i wiązać z doświadczeniami znanymi wszystkim uczącym się, z czynnościami zawodowymi, który powinny ulec optymalizacji. Po omówieniu treści w formie krótkich 15-20-minutowych miniwykładów, należy ćwiczyć wykorzystanie nowej wiedzy w praktyce, a również rejestrować przydatność nowych informacji dla osoby uczącej się. Dorośli gdyż znacząco szybciej i skuteczniej uczą się tego, co uznają za istotne i potrzebne, a również wówczas, gdy akceptują służące sposoby uczenia się.
Najmniej skuteczne (aczkolwiek z reguły trudno się bez nich obejść) są zajęcia o charakterze wykładu, znacząco lepsze rezultaty osiąga się stosując nauczanie bezpośrednie, takie jak trening, demonstracja, case study, inscenizacja, obserwacja.
Dorośli uczą się skutecznie przez samodzielne rozwiązywanie problemów;
sami analizują sytuację, uogólniają i wyciągają wnioski. Nauczanie "poszukujące", dyskusje, ekipy problemowe, dyskursy i gry dydaktyczne przynoszą szybsze efekty i trwale pozostają w pamięci.
Warunkiem efektywnego nauczania dorosłych jest atmosfera pobudzająca ich aktywność. Stymulatorem takiej atmosfery będzie oczekiwanie na efekt i następnie odczucie tego sukcesu. Jedną z form stymulowania jest wychwytywanie poprzez uczącego "odkryć" słuchaczy i ich upowszechnianie.
Nauczanie to jest czynność wywoływania uczenia się innej osoby Jest sztuką i umiejętnością. Można jej się nauczyć, lecz znacząco większą łatwość nauczania mają osoby o zdolnościach interpersonalnych.
W kształceniu profesjonalnym nauczanie jest w pierwszej kolejności sztuką praktyczną, zależną od intuicji, twórczej improwizacji i ekspresji nauczającego. Rezultatem dobrze zorganizowanego i zrealizowanego procesu nauki jest tworzenie tak zwany "refleksyjnego praktyka". Schemat ten charakteryzuje się następującymi cechami:
- wiedza zdobywana jest w trakcie działania (knowing in action); pracownik uczy się, wykonując samodzielnie określone działania, poznaje, jakie niosą ze sobą sukcesy, i jakie mogą pojawić się błędy;
zdobywana wiedza dotyczy w pierwszej kolejności sposobów efektywnego wykonywania zadań (knowing "how");
- w trakcie realizowanych działań uczący się sam dokonuje refleksji, z tego względu z pozoru powszechne treści wiedzy nabierają charakteru unikatowych problemów