przegub co to jest
Definicja Przegub. Co oznaczy poprzez wał musi zostać przekazana pod kątem - np. przy przednim.

Czy przydatne?

Jak działa Przegub

Definicja z ang. JOINT, z niem. JOINT.

Definicja Przegub: Elastyczne połączenie dwóch części wału albo półosi w miejscu, gdzie siła napędowa przenoszona poprzez wał musi zostać przekazana pod kątem - np. przy przednim napędzie koła są równocześnie napędzane i skręcane. Istnieją różne rodzaje przegubów, których wykorzystywanie uzależnione jest od przeznaczenia związanego z kątem ugięcia przebiegu siły napędowej. Najprostszy to przegub elastyczny, gdzie kąt ugięcia jest niewielki. Między końcówkami dwóch części wału montowane jest gumowo-tkaninowe złącze, poduszka. Inny najlepiej znany przegub to przegub Kardana - inaczej krzyżakowy. Końcówki obu części wału wyposażone są w widełki. W każdej z końcówek łączone są one z dwoma przeciwległymi ramionami równoramiennego krzyżaka, dzięki czemu wał może przenosić siłę napędową pod kątem około 20-25 st. - co nie wystarcza do przywołanego tu przykładu z przednimi napędzanymi i skręcanymi kołami. Lecz nie tylko o kąt przeniesienia siły tu chodzi. Przegub Kardana skutkuje pulsowanie obrotów wałków układu, co w razie napędzanych i skręcanych przednich kół wywoływałoby wyczuwalne drgania na kierownicy uniemożliwiające dokładne prowadzenie koła w skręcie. Dlatego przy przednim napędzie na końcach półosi stosuje się trzeci rodzaj przegubu: równobieżny (homokinetyczny). Jego system umożliwiający zmianę kąta przebiegu siły napędowej opiera się na połączeniu tak zwany nasadki wielogarbnej z czaszą (i zarazem obudową przegubu) za pośrednictwem kuł. Przegub taki umożliwia kąty ugięcia sięgające 45 stopni i aczkolwiek jest cięższy od przegubu Kardana, nie ma oprócz tego ważnych wad, a dzięki niewielkim rozmiarom może być także kompletnie schowany w piaście koła

Inne definicje jak Przegub na P.