perspektywy maturzysty co to jest
Definicja: się pewne, delikatnie rzecz ujmując, niedociągnięcia. Na szczęście niedługo się.

Czy przydatne?

Co znaczy Z perspektywy maturzysty

Słownik: Po 6 latach nauki w szkole podstawowej, 3 w gimnazjum i 3 w liceum i po napisaniu matury z jÄ™zyka polskiego, dostrzegalne w systemie edukacji stajÄ… siÄ™ pewne, delikatnie rzecz ujmujÄ…c, niedociÄ…gniÄ™cia. Na szczęście niedĹ‚ugo siÄ™ to zmieni...
Definicja: Ostatni egzamin maturalny z jÄ™zyka polskiego na poziomie rozszerzonym dobitnie pokazuje sĹ‚abość polskiego mechanizmu szkolnictwa. Po trzech latach edukacji tego przedmiotu, przy 4 godzinach tygodniowo, wiedza i doĹ›wiadczenie lekcyjne przydaĹ‚o siÄ™ w okoĹ‚o 5%. PrzyczynÄ… tego nie jest bynajmniej niski poziom prezentowany poprzez mojÄ… szkoĹ‚Ä™ a… reforma wprowadzajÄ…ca przed kilkoma laty gimnazjum.
Nie krytykujÄ™ tu samej idei reformy, gdyĹĽ ta byĹ‚a jak w najwyższym stopniu sĹ‚uszna. RóĹĽnica rzÄ™du 7 lat miÄ™dzy pierwszÄ… a ostatniÄ… klasÄ… podstawówki nie sĹ‚uĹĽyĹ‚a ani mĹ‚odszym ani starszym uczniom. Problemem tej reformy jest, dość charakterystyczne dla polskich ustaw, niedopracowanie. Mianowicie nie postarano siÄ™ o skuteczne dopasowanie programu nauczania do nowych warunków. Wydaje siÄ™, iĹĽ to co kiedyĹ› realizowaĹ‚a szkoĹ‚a podstawowa w 2 lata (w 7 i 8 klasie) aktualnie rozciÄ…gniÄ™te jest na 3 lata gimnazjum. Nie byĹ‚oby w tym moĹĽe nic zĹ‚ego, choć za mocno utrwala siÄ™ poprzez to forma rozprawki, gdyby nie fakt, ĹĽe przy niezmienionych wymaganiach maturalnych, zmniejszyĹ‚a siÄ™ o jeden rok dĹ‚ugość edukacji w liceum. Dochodzi poprzez to do paradoksalnej sytuacji w której nauczyciel musi wybierać czy realizować caĹ‚y program w sposób pobieĹĽny czy zdecydować siÄ™ na najwaĹĽniejsze utwory w celu ich wĹ‚aĹ›ciwego i dogĹ‚Ä™bnego omówienia. CaĹ‚ego materiaĹ‚u nie jest w stanie przerobić w sposób maturalnie wĹ‚aĹ›ciwy, a więc taki który naprawdę co najmniej w 50% przygotowuje do tego egzaminu na poziomie rozszerzonym. Taki próg dawaĹ‚aby pewność braku zmarnowanego w szkole czasu. Przy 5% procentach wĹ‚aĹ›ciwie moĹĽna siÄ™ juĹĽ nad tym zastanawiać.
Na poziom fundamentalny aktualny czas wydaje siÄ™ wystarczajÄ…cy, chociaĹĽ program musi być musi być on wykonywany ogólnikowo i w szybkim tempie, co nie we wszystkich klasach jest moĹĽliwe. Nie wszyscy uczniowie sÄ… w stanie w ciÄ…gu jednego tygodnia przerobić dwie ponad stu czy dwustu stronnicowe ksiÄ…ĹĽki. ZresztÄ… gdy jedna taka lektura jest omawiana jedynie w czasie 45. min. lekcji i nie jest wymagana znajomość szczegóĹ‚ów, uczeĹ„ woli poĹ›wiÄ™cić kwadrans na streszczenie niĹĽ kilka godz. przeczytanie caĹ‚oĹ›ci. Takie podejĹ›cie wydaje mi siÄ™ gĹ‚ównÄ… przyczynÄ… oblanych matur.
Problem polskiego mechanizmu nauki dostrzegĹ‚ na szczęście Ogromny Reformator i od razu go rozwiÄ…zaĹ‚. W peĹ‚ni zgadzam siÄ™ z tym zacnym czĹ‚owiekiem i nie rozumiem sprzeciwu trybunaĹ‚u konstytucyjnego. Przy postÄ™pujÄ…cej amerykanizacji jÄ™zyk narodowy i tak przestanie niedĹ‚ugo odgrywać istotnÄ… rolÄ™, po co zatem mÄ™czyć biednych uczniów jego skutecznÄ… naukÄ… i wymaganiem go na maturze. Zdecydowanie waĹĽniejsze jest wskrzeszanie narodowego patriotyzmu, Ĺ‚Ä…czenie w ekipy ,osamotnionych wĹ›ród normalnej mĹ‚odzieĹĽy szkolnej, uczniów niebezpiecznych i wprowadzenie mundurków. Tylko takie dziaĹ‚anie w poĹ‚Ä…czeniu z obowiÄ…zkiem edukacji Religii w szkole jest w stanie uchronić przyszĹ‚e pokolenia od straty Ĺ›wiadomoĹ›ci narodowej i zapewne pomoĹĽe im w osiÄ…ganiu lepszych rezultatów maturalnych.
Dobrze, ĹĽe wreszcie ktoĹ› coĹ› zmieni&hellip
  • Dodano:
  • Autor: