potęga azjatyckiego tygrysa co to jest
Definicja: Stwierdzenie, Zachód - cóż, zachodzi; Wschód -wschodzi, staje się modnym hasłem słownik.

Czy przydatne?

Co znaczy Potęga Azjatyckiego Tygrysa: CHINY

Słownik:
W dzisiejszych czasach, świecie globalnej komunikacji, słyszy się coraz więcej o nowej potędze Chin, o azjatyckim tygrysie, przybierających na sile. Stwierdzenie, Zachód - cóż, zachodzi; Wschód -wschodzi, staje się modnym hasłem.
Definicja: Jeszcze parę lat temu niewiele kto słyszał o potędze Chin, państwo ten zaliczany był wręcz do państw trzeciego świata. Dzisiaj " państwo środka" po stopniowej zmianie ustroju gospodarczego ma wielkie znaczenie na arenie międzynarodowej. Niewidoczna dla wszystkich potęga Chin rośnie, tworząc nową cywilizację, chińską cywilizację. Nowa 1,3 miliardowa populacja chińska stanie się wkrótce słyszana poprzez resztę świata, głownie poprzez Europę znajdującą się w fazie zastoju


Statystyki mówią same za siebie. Chińska gospodarka od 20 lat rozwija się w tempie 10% wzrostu PKB rocznie, który powiększył się z 1,1bln USD do 1,6 USD w ciągu ostatnich 4 lat.
W razie stali kluczowego parametru rozwoju przemysłowego zużycie w Chinach jest podwójnie większe niż w stanach zjednoczonych ameryki. Już teraz Chiny są drugim po Kanadzie dostawcą towarów do Stanów Zjednoczonych. Jeżeli chodzi o komunikacje telefoniczną to w 1996 było w Chinach 7mln. telefonów komórkowych, przy 44mln w stanach zjednoczonych ameryki. Już w 2003 roku te same liczby wynosiły odpowiednio 269mln w Chinach i 159 w stanach zjednoczonych ameryki. Chiny zajmują drugie miejsce (wyprzedzając Japonię) pod względem kosztów na badania naukowe. W latach 1995-2004 wzrosła także liczba naukowców o 77%. Chiny są państwem dotychczas niepowtarzalnym. W historii nie zaobserwowano państwie o tak dynamicznym rozwoju gospodarczym. Chiński język jest w najwyższym stopniu rozpowszechnionym językiem na ziemi, używanym poprzez 1,3mld ludzi ( dwa razy więcej niż angielski). Możliwe, iż nasze dzieci będą uczyły się w szkołach języka mandaryńskiego.


Chiny są w fazie dynamicznego rozkwity gospodarki. Zastanówmy się: Co jest tego powodem? Czy tylko niedroga siła robocza?
Jak już pewnie słyszeliście Chińczycy cechują się niesamowitą pracowitością. Umieją pracować poprzez 20 godz. na dzień, zachowując siły i pogodę ducha. Nam Europejczykom wydaje się, iż ich promieniejący optymizmem uśmiech nigdy nie schodzi z ich twarzy. Chińczycy od małego są oswajani z ciężką robotą, której się nie boją, a wręcz uważają za sedno życia, a skorzystanie z przysługującego im urlopu wiąże się z hańbą. Chińczycy świętują tylko raz w roku w Chiński Nowy Rok, kiedy wszystkie zakłady pracy są zamykane. O wadze tego święta świadczy największa na świecie migracja ludności: w czasie tegorocznego Nowego Roku przewidywane jest 2.17 mld przewozów wieloma środkami transportu (w momencie jednego tygodnia). Chińczycy nie tracą czasu na spanie i lenistwo. Wierzą, iż przez prace budują nowe Chiny. Drugą brakującą europejczykom właściwością jest otwartość na wiedzę " Zapał do pracy u Chińczyków nie ma sobie równego na całym świecie, lecz zupełnie brak im wiedzy nawet o podstawowych sprawach biznesowych. To wielka satysfakcja przekazywać im tę wiedzę, a później oglądać postępy." mówi Chali Peters, wiceprezes Emerson w Chinach. Oczywiście prawdą jest, iż Chiny utrzymują także własną potęgę gospodarczą na bazie taniej siły roboczej, lecz to się etapowo wymienia. Ludzi zastępują maszyny, a pracownicy żądają coraz to wyższych pensji. Z góry ostrzegam iż nie należy wierzyć prowadzonym statystyką odnośnie zarobków, bo z własnego doświadczenia wiem, iż nie uwzględniaj one takich rzeczy jak: wyżywienie i zakwaterowanie które są standardem przy zatrudnieniu na fabrykę.
Chiński wytwór kojarzy nam się z czymś jednorazowym, bezużytecznym i tanim a więc "chiński szajs". niewiele kto zdaje sobie sprawę, iż 90% rzeczy w naszym domu zostało wyprodukowane w Chinach (wystarczy spojrzeć na metkę). Wszystkie marki obuwnicze, dekoracyjne, odzieżowe, budownicze i tym podobne są uzależnione od Chińskich fabryk, poczynając od światowych marek Adidas albo Nike a kończąc na polskich Reserved (Lpp) i Almi Decor.


Chińska gospodarka dąży w kierunku wyrobienia własnych marek niezależnych od zachodu. Pragnie aby chiński wytwór kojarzył się z niezłą jakością i klasą. Już teraz rząd Chiński sponsoruje spółki tworzące swoje marki, przez zwalnianie z podatków i udzielanie kredytów. Dla niektórych może się to wydawać niemożliwe iż za parę lat chińska marka zmieni swój wizerunek dlatego wytłumaczę to na przykładnie japońskiej branży samochodowej. Gdy kilkanaście lat temu Japońskie samochody weszły na rynek Europejski zostały wyśmiane. Pod względem jakości i technologii nie dorównywały europejskim i amerykańskim standardom. Teraz japońskie marki jest to Suzuki, Honda, Nissan, Toyota, Leksus i Mitsubishi utożsamiane są z najwyższą klasą i jakością.
Podejrzewam, iż Chiny podążają śladami swych sąsiadów ale o sporo szerzej. Japonia opanowała światowy rynek w paru branżach jest to samochodowej i komputerowej, Chiny będą potentatami praktycznie w każdej dziedzinie.



W historii mieliśmy do czynienia z epoką zdominowaną poprzez Europę później poprzez USA a teraz wkraczamy do epoki Chińskiej. Na pewno musimy być przygotowani na spore zmiany w najbliższych latach, bo kultura wschodu bardzo się różni od naszej. Tylko cynik aby nie zauważył rosnącej potęgi Chin. W każdym bądź razie musimy być przygotowani na wielkie zmiany i wyjść z nich zwycięsko .
  • Dodano:
  • Autor: