lokal papierosa życia wzięte co to jest
Definicja: Magdalena Petryniak, koordynator Kampanii Lokal Bez Papierosa.pl odpowiada na nasze.

Czy przydatne?

Co znaczy Lokal bez papierosa - z życia wzięte

Słownik: Magdalena Petryniak, koordynator Kampanii Lokal Bez Papierosa.pl odpowiada na nasze pytania.
Definicja: Skąd pomysł na taką kampanię?
Pomysł na Kampanię Lokal Bez Papierosa podsunęło samo życie - można aby rzec banalna przypadek w restauracji, kiedy to przyszli pomysłodawcy akcji byli zmuszeni zjeść posiłek w kłębach papierosowego dymu. Protesty skończyły się tylko stwierdzeniem personelu, iż jeżeli nie odpowiadają im palący w restauracji, to mogą sobie poszukać innego lokalu. I tu pojawiło się właśnie pytanie: jakiego? Czy chodzić od jednego do drugiego z wywiadem, czy tu można palić, albo czy jest sala dla niepalących? W ten sposób chęć rozkoszowania się pysznym posiłkiem w eleganckiej restauracji wymienia się w męczącą krucjatę, budzącą podejrzliwość obsługi i odbierającą apetyt. A może pogodzić się z sytuacją, kiedy to palacze narzucają swój wybór właścicielowi lokalu i jego klientom i potulnie zgodzić się na bycie biernym palaczem w imię wolności jednostki. Osoby palące mówią regularnie o swoich prawach do palenia gdzie i kiedy chcą, ponieważ to nareszcie ich zdrowie i sami o nim decydują. W czasie gdy niepalący siedzą cicho i mimo, iż stanowią 70 % społeczeństwa, rzadko, kiedy upominają się o własne prawo do bycia niezatruwanym poprzez palaczy, czy chociażby wyjścia z rodziną, albo znajomymi bez skazywania się na towarzystwo tytoniowego dymu.
Jaki jest jej odbiór? Czy nie napotykacie na opór ekipy palących?
socjalny odbiór kampanii można ocenić jako super. Spotykamy się praktycznie tylko z życzliwym i ciepłym przyjęciem, czasem towarzyszy temu westchnienie: "No wreszcie ktoś się za to zabrał". Ludzie chcą dowiedzieć się jakie lokale w ich mieście są przyjazne niepalącym. regularnie także spotykamy się z dziwnymi reakcjami, gdy na hasło "lokal bez papierosa" przechodnie reagują, regularnie wrogo: "lecz ja nie palę!". Pokazuje to jak wygląda w naszym państwie realna polityka antynikotynowa i jak mocne jest lobby producentów wyrobów nikotynowych. Cokolwiek ze wyrazem "papieros" w nazwie wywołuje natychmiastową reakcję obronną. Trzeba zatem cierpliwie wytłumaczyć, iż ta kampania jest właśnie dla nich - wówczas okazywali entuzjazm i zadowolenie z faktu, iż nareszcie ktoś pomyślał o niepalącej części społeczeństwa.
Trudno jest mówić o oporze osób palących, gdyż ta kampania nie atakuje ich personalnie i nie jest w swoim zamierzeniu skierowana przeciwko nim. Nie chodzi w niej o "oczyszczanie terenu" z palaczy, tak aby w ten sposób utworzyć lokal bez papierosa. Kampania ma na celu ułatwienie możliwości wyboru, przez promocję miejsc, gdzie lub obowiązuje całkowity zakaz palenia, lub są wydzielone prawdziwe sale dla niepalących. Z takich miejsc korzystają chętnie sami palacze, którzy również lubią i mają prawo zjeść posiłek w "niezadymionej atmosferze", umówić się na randkę w pachnącej herbaciarni, czy zabrać całą rodzinę do cukierni bez obaw, iż zaraz przesiąknie się nieprzyjemnym dymem, czy będzie się zmuszonym wdychać wspólnie z zapachem aromatycznej kawy papierosowy dym. Niektórzy palacze tylko trochę ironizują patrząc na mapę lokali bez papierosa: "co najmniej będę wiedzieć, które miejsca omijać".
Jak wyglądają wasze działania? Czy ograniczcie się tylko do strony internetowej czy to są inne działania?
witryna internetowa www.lokalbezpapierosa.pl to fundamentalne medium kampanii, ;lecz nie jedyne. Bardzo istotnym elementem są mapki-ulotki dla każdego z większych miast kampanii z zaznaczonymi lokalami bez papierosa. Takie mapki przeznaczone są dla wszystkich, którzy szukają miejsc wolnych od dymu tytoniowego. Można je znaleźć głównie w lokalach, na uczelniach, dworcach PKP, rozdajemy je również w czasie różnych eventów. Imprezy towarzyszące Kampanii są również jej bardzo ważnym elementem. Z powodzeniem wykorzystujemy dwa ich typy. Pierwszy to narady prasowe organizowane w każdym nowym mieście, które przystąpiło do akcji, wyraziło nią zainteresowanie i gdzie znalazło się na tyle wiele chętnych do przystąpienia do akcji lokali, iż umożliwiło to nam jakby uroczystą inaugurację kampanii w danym mieście. Organizujemy również publiczne eventy - imprezy plenerowe angażujące wszystkich mieszkańców. Chcemy aby były one atrakcyjne dla każdej ekipy wiekowej. W każdym mieście staramy się pozyskać partnerów lokalnych, którzy ułatwią nam zorganizowanie na przykład bezpłatnych badań. Dodatkowe atrakcje to konkursy dla dzieci. Punktem głównym takich eventów jest najczęściej Gra Miejska, promująca i angażująca lokale bez papierosa. To jest szczególnego rodzaju wyścig na orientację z zagadkami, gdzie nagrodami są najczęściej wejściówki i zaproszenia ufundowane poprzez współpracujące z nami lokale. W maju tego roku zorganizowaliśmy cykl imprez pod hasłem "Majówka Bez Papierosa", które cieszyły się sporym powodzeniem i spotkały się z wielkim zainteresowaniem we wszystkich siedmiu największych miastach kampanii (Łódź, Sopot, Katowice, Wrocław, Warszaw, Kraków, Toruń). Dlatego także jesienią z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia planujemy powtórkę tego rodzaju imprez. Grupa Lokal bez Papierosa.pl pojawi się zatem w Rzeszowie, Przemyślu, Gliwicach, Pyskowicach, Bochni, Niepołomicach, Trójmieście, Krakowie, Warszawie, Zabrzu, Łodzi i Wrocławiu.
Ile aktualnie lokali przystąpiło do akcji lokalbezpapierosa?
W całej Polsce do akcji przystąpiło już ponad 400 lokali, z czego 105 w samym tylko Krakowie, mieście, gdzie rozpoczęła się akcja. Na drugim miejscu znajduje się Warszawa z ilością 65 lokali. Ponad 30 takich miejsc mają Katowice, Wrocław. Gdańsk.
Czy chętnie wchodzą one do takiej właśnie ekipy? Nie boją się straty klienteli?
Z tym bywa różnie. Niekiedy właściciele lokali z salą dla niepalących obawiają się certyfikatu i nalepek wnioskując, iż takie oznakowanie odstraszy im palących klientów. Oprócz tego skupiamy się na promocji lokali, które same zdecydowały się na zakaz palenia, zamiast przekonywać właścicieli zadymionych pubów, tak aby wprowadzili taki zakaz. Zdarzyła się także przypadek, kiedy właściciel lokalu, w którym nie można palić nie zdecydował się na wejście do kampanii argumentując, iż nie potrzebuje dodatkowej promocji. Na ogół jednak lokale, w których obowiązuje całkowity zakaz palenia nie mają obaw przed przystąpieniem do akcji, regularnie zgłaszają się nawet sami właściciele, poprzez naszą stronę internetową, gdzie znajduje się szczególny formularz. to są najczęściej wyraziste miejsca, których właściciele nie ulegają presji palaczy i wiedzą, iż promując się jako lokal wolny od dymu mogą przyciągnąć niepalących klientów. Oni przecież także chcą i lubią gdzieś wychodzić. Irytujące w Polsce jest założenie, iż klientela to palacze. Oczywiście można odnieść czasem takie wrażenie w zadymionym pubie, iż wszyscy klienci palą, ;lecz bierze się to głównie stąd, iż niepalący do takich miejsc zwyczajnie nie chodzą. A to, przypomnijmy 70% społeczeństwa. Czy zatem lokale nie boją się ignorowania tak licznej klienteli?
Lokalbezpapierosa to tylko zachęta do tego, tak aby utworzyć taki lokal, czy również do rzucania palenia w ogóle?
Tak faktycznie to ani jedno, ani drugie nie jest naszym głównym celem. Chcemy być oczywiście inspiracją takich działań, ;lecz nikogo nie namawiamy do otwierania lokali bez papierosa. Cała kampania opiera się na zasadzie wolnego wyboru. Przy jednoczesnym uświadamianiu, nauki staramy się podkreślić pozytywne aspekty lokali bez papierosa, nie atakując przy tym ani osób palących, ani właścicieli lokali, w których można palić. Nie namawiamy do rzucania palenia, ;lecz zachęcamy do asertywności- niepalących, i palaczy do większej wrażliwości i kultury. Nie wyjaśniamy nikomu, jakie palenie jest złe i iż powinien zerwać z nałogiem, z kolei staramy się uświadomić jak groźne jest palenie bierne, na które niewiele, kto zwraca uwagę.
Dlaczego warto rzucić palenie? Dlaczego w ogóle nie warto rozpoczynać?
Dlatego, tak aby móc w pełni docenić smak a zapach potraw zamawianych w lokalach bez papierosa J. ;lecz mówiąc poważnie, to palenie upośledza nie tylko smak i węch. Najłatwiej mówiąc zabija, ;lecz to stwierdzenie jawi się jako wyświechtany slogan z pudełek papierosów i niewiele kto zdaje się wierzyć w jego autentyczność.
Czy na moment letni planujecie wzmożone kampanie? A może jakieś nadmorskie czy lokale w górach zgłosiły się do Was z chęcią propagowania Waszej akcji?
Intensywne działania kampanii planujemy rozpocząć pod koniec sierpnia i będą one trwać do końca roku. Będzie to cykl eventów publicznych towarzyszących Światowemu Dniu Rzucania Palenia.
W Trójmieście mamy aktualnie ponad 50 lokali w sieci lokal bez papierosa. Nasza kampania jest tam dość popularna i spotkała się z entuzjazmem ze strony samorządu i licznych organizacji. W górach dopiero zaczynamy, są chętne lokale z Zakopanego, z którego mapą wystartujemy niebawem. Są już z kolei pojedyncze lokale w Nowym Targu i Suchej Beskidzkiej i Krynicy.
  • Dodano:
  • Autor: