optymalne public relations co to jest
Definicja: integralna część internetowego public relations i sprawdzony sposób na powiększenie.

Czy przydatne?

Co znaczy SEO PR - optymalne public relations online

Słownik: SEO PR - doskonałe połączenie technologii i słowa dla spopularyzowania przedsiębiorstwa, marki, produktu... Jest dziś nie tylko modną usługą, to integralna część internetowego public relations i sprawdzony sposób na powiększenie oglądalności serwisu WW
Definicja:

SEO (z angielskiego search engine optimization) to swoisty rodzaj działań promocyjnych wspomagających budowanie popularności serwisu WWW, jest to zwiększanie jego widoczności w Internecie (przez uzyskiwanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania). SEO PR z kolei stanowi połączenie internetowych działań public relations z search engine optimization i bazuje na specyficznym konstruowaniu materiałów PR – tak, by zawierały one stosowne odnośniki do popularyzowanego serwisu (zwiększając jego tak zwany link popularity, i były odpowiednio nasycone słowami głównymi – takimi słowami, które są najczęściej wpisywane do wyszukiwarek poprzez target danej marki ( poprzez dziennikarzy, klientów, czy inną grupę docelową).

Piarowa obecność medialna

Celem każdego ‘piarowca’ jest obecność popularyzowanej ( poprzez niego marki w mediach – wybranych czasopismach, telewizji, stacjach radiowych, i w Internecie. O ile w mediach szablonowych owa obecność jest sprawą w miarę oczywistą (liczba, częstotliwość publikacji w wybranych tytułach) o tyle w Sieci podtrzymanie obecności na satysfakcjonującym poziomie wymaga dodatkowych zabiegów optymalizacyjnych (tak jak czyni się to w razie serwisów WWW) gdyż do materiałów udostępnianych online internauci docierają w pierwszej kolejności ((przez wyszukiwarki (kilka mldów zapytań na dzień). Optymalizacja znaczy zatem w tym przypadku dostosowanie materiału do wymogów wyszukiwarek internetowych, by był on odpowiednio zindeksowany i - co za tym idzie - regularnie prezentowany internautom w wynikach wyszukiwania na wysokich pozycjach.

Optymalizacja materiałów PR

92% internautów korzysta z wyszukiwarek. Mają oni do wyboru sporo mldów stron WWW do przejrzenia, a na każdej z nich może znaleźć się coś interesującego do przeczytania, w tym również wiadomości naszej konkurencji. by zwiększyć własne szanse dotarcia do odbiorcy warto zapewnić własnemu materiałowi (artykuł, komunikat dla mediów etc.) odpowiednio wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania dla wybranych słów głownych (ważnych dla prezentowanego tematu) pamiętając, iż tylko 10% internautów wychodzi poza trzecią stronę rezultatów wyszukiwania...

Słowa, słowa, słowa...

Pierwszym etapem optymalizacji materiałów PR jest identyfikacja najważniejszych (z racji na przekaz i jego odbiorców) słów wspólnie z odpowiednim ich podziałem i przyporządkowaniem. Należy dobrać słowa i frazy tak, by odpowiadały charakterystyce poszczególnych grup docelowych. Trzeba uświadomić sobie, co interesuje naszych odbiorców, czego najczęściej szukają w Internecie, jakie słowa wpisują w wyszukiwarce, a później odpowiednio je skategoryzować na własny przeznaczenie zgodnie z klucza ważności, popularności, sezonowości, konkurencyjności, i tak dalej Mając do dyspozycji tak opracowany zbiór tworzymy (albo modyfikujemy) materiał PR opierając się w zależności od potrzeby (wiadomość dla dziennikarzy, okolicznościowy artykuł promocyjny, oferta dla potencjalnych klientów) na odpowiedniej ekipie słów. Warto pamiętać również, iż przygotowane ( poprzez nas frazy mogą być różne od tych, które pełnią najważniejszą rolę na stronach serwisu, do którego linkować będzie materiał PR, co pozwoli nam dodatkowo pozycjonować ten serwis pod słowa, których z różnych względów nie możemy ((albo nie chcemy umieścić na łamach witryny.

Forma dla treści

Tekst używany w projektach SEO PR powinien nie tylko zawierać niektóre słowa – klucze, musi być jeszcze odpowiednio sformatowany, a frazy i słowa główne należy w nim odpowiednio rozmieścić dla uzyskania efektu optymalizacji i skutecznego popularyzowania tekstu (((przez wyszukiwarki. Fundamentalne zasady działania w tym zakresie mówią o tym, iż:
- dwa, trzy najważniejsze słowa główne powinny obowiązkowo znaleźć się w tytule materiału,
- tekst powinien zawierać pogrubione śródtytuły (nagłówki) ze słowami głównymi (po jednym, dwa w każdym),
- jak najwięcej fraz głownych warto umieścić w pierwszym akapicie, gdyż jest on najważniejszą częścią materiału (słowa w następnych akapitach mają nieco mniejsze znaczenie dla wyszukiwarek),
- słowa – klucze warto podlinkować, ( poprzez wyszukiwarki zostaną one uznane wówczas za ważniejsze od innych,
- wszelakie odnośniki w tekście należy umiejscawiać jak najbliżej słów głownych, co nada im nieco większą wagę,
- pojedynczy materiał PR warto umieścić na osobnej stronie WWW, przydzielając jej indywidualny adres (najlepiej taki, który zawierać będzie tytuł tekstu (((albo tylko słowa - klucze),
- dla strony prezentującej materiał trzeba utworzyć indywidualne metatagi (tytuł, opis) nasycone słowami głównymi będącymi bazą dla danego materiału PR,
- materiał PR powinien być umieszczany stosunkowo możliwości na stronie głównej ((((albo maksymalnie dwa poziomy w głąb struktury serwisu (poprawi to z pewnością jego skuteczność).

Teksty na WWW

Poza regułami rządzącymi SEO PR, nie należy zapominać również o zasadach przygotowywania tekstów na witryny internetowe w ogóle. Pamiętajmy w pierwszej kolejności o kilku poniższych wskazówkach, które zapewniają optymalną ekspozycję treści (web usability) i ułatwiają równocześnie odbiorcom jej przyswojenie:
- publikować możliwie krótkie formy, dłuższe teksty dzielić na mniejsze – logiczne części, stosować akapity i podstrony,
- nadawać tekstowi przyjazną dla oczu formę, wspomagającą jego ‘skanowanie’ ( poprzez odbiorcę (wypunktowania, nagłówki, pogrubienia (ważnych fragmentów, tabele, infografiki),
- wykorzystywać multimedialne i hipertekstowe możliwości medium (ilustracje, odnośniki wewnętrzne, linki prowadzące na zewnątrz serwisu do materiałów (ważnych dla prezentowanego tematu),
- uatrakcyjniać teksty zabawną pointą, interesującym cytatem, anegdotycznym wprowadzeniem, etc.
- oferować unikalną, wartościową, bogatą merytorycznie treść.

Warunki powodzenia przedsięwzięcia

by działania SEO PR powiodły się, należy zwracać uwagę na to, tak aby opracowany i zoptymalizowany ( poprzez nas materiał był opublikowany precyzyjnie w takiej właśnie postaci. Wysyłając notkę prasową do internetowych serwisów informacyjnych nie mamy zazwyczaj dużego wpływu na to, w jakim kształcie nasz news pojawi się na łamach tego serwisu, dlatego warto również skupić się na możliwościach samodzielnej publikacji materiału. W dobie Web 2.0 i ‘samotworzącego’ się kontentu mamy całkiem dużo opcji do wyboru. Poza umieszczaniem materiału np. na firmowej stronie WWW, możemy opublikować go na firmowym blogu (((((albo powiedzmy umieścić na stronach serwisów agregujących pewnego rodzaju treści – np. komunikaty prasowe z danej branży.

Dziennikarze w Internecie

Zasadność realizowania SEO PR (co najmniej na potrzeby media relations) potwierdzają wyniki badań (Middleberg/Ross Survey), z których jednoznacznie wynika, iż przewarzająca część dziennikarzy często korzysta z Sieci, w tym na pewno również z różnorodnych opcji oferowanych ( poprzez wyszukiwarki internetowe (jak choćby Google Alert). 98% przedstawicieli mediów każdego dnia łączy się z Internetem, 80% - 90% korzysta z zasobów Sieci robiąc research w celu zgromadzenia potrzebnych informacji do opracowania swojego materiału, 76% osób szuka w ten sposób nowych źródeł informacji, różnego rodzaju ekspertów, którzy mogliby potwierdzić pewne dane, skomentować je, wypowiedzieć się etc. Aż 73% dziennikarzy monitoruje Internet w poszukiwaniu informacji prasowych... również naszych informacji prasowych...

* * *

Więcej na temat SEO, badania, ciekawostki i przydatne narzędzia na stronie http://bluerank.blogspot.com

  • Dodano:
  • Autor: