chcesz zatnieć runiecie co to jest
Definicja: rosyjskich wyszukiwarkach – w niniejszym artykule słownik.

Czy przydatne?

Co znaczy CHCESZ ZAISTNIEĆ W RUNIECIE - INWESTUJ W SEM

Słownik: O tym jak i gdzie szukają Rosjanie (naród, gdzie w ciągu ostatniego roku przybyło najwięcej użytkowników Sieci) i dlaczego warto pozycjonować się w rosyjskich wyszukiwarkach – w niniejszym artykule.
Definicja:

Wyszukiwarki internetowe to teraźniejszość i przyszłość biznesu. Jeżeli twojej spółki nie ma w wyszukiwarce, to prędzej czy później odbije się to na jej zyskach, popularności, konkurencyjności. Kontrahentów, dostawców, partnerów biznesowych, usługodawców szukamy na różne metody, w różnych językach i w różnych miejscach świata. Ci, których interesuje rynek wschodni powinni dziś wiedzieć, jak efektywnie docierać przez Internet do potencjalnych klientów na przykład w Rosji.

Wyszukiwanie w rosyjskim Internecie, popularnie nazywanym Runietem kręci się wokół czterech wyszukiwarek. To są: Yandex (z 48,40% udziałem w rynku), światowy przywódca Google (28,56%), Rambler (15,87%) i Mail.ru (4,72% ). Na dalszych pozycjach plasują się: Yahoo, MSN, Aport, Meta Bot, Alta Vista... (wg SpyLOG luty / marzec 2007 r.).

interes reklamuje się w Rosji

wskutek zintensyfikowanego rozwoju Runieta, już nie tylko mali krajowi przedsiębiorcy inwestują w linki sponsorowane na stronach rosyjskich wyszukiwarek, lecz również zagraniczne spółki z sektora MŚP, a również duże międzynarodowe koncerny, takie jak: General Motors, Nissan, Peugeot, Honda, Sony. W tych firmach budżet na reklamę internetową wynosi $1,5 mln - $3,5 mln na rok, z czego spora część (nawet 50%) przypada na Yandex i jego reklamę kontekstową. ( „informacje” 08.02.07 r.)

SEM na topie

przez wzgląd na wielkim zainteresowaniem reklamodawców, opłaty na reklamę wyszukiwarkową w rosyjskim segmencie Internetu w 2006 roku wzrosły prawie dwa i pół raza w relacji do roku poprzedniego i zamknęły się w stawce $110 mln. W ten sposób, po raz pierwszy w historii Runieta, reklama kontekstowa pokonała reklamę banerową, na którą w zeszłym roku wydano $100 mln. To znaczny sygnał dla promujących się online przedsiębiorców, iż działania SEM (połączenie technologii i słowa, pozwalające docierać z wiadomością i reklamą do 92% użytkowników Internetu) są aktualnie optymalną metodą promocji. (Lenta.ru, 12.02.07 r., „>>interes” 13.02.07 r.)

Optymalne wydatki promocji

Ceny min. za jedno kliknięcie w link sponsorowany na Yandeksie wahają się (zależnie od branży) od $0,5 (etykietki samoprzylepne) do $5 (lodówki). W Biegunie zapłacimy $4 za terminale płatnicze, $5,7 za korekcję wzroku, $5,9 za frazę „rejestracja przedsiębiorstw”, a $6,2 za hasło „likwidacja spółek”. Najwyższe ceny — $9,99, to kwoty za dokładne targetowanie reklamy, gdzie wykorzystuje się bardzo konkretne parametry, dobór lokalizacyjny i czasowy. Dla porównania, ceny za jednotygodniową emisję reklamy banerowej na popularnych rosyjskich witrynach wynoszą od $1550 do $5000 (wg danych z www.context.1ps.ru)
Inwestycja w link sponsorowany jest, jak się okazuje, nie tylko tańsza, lecz i bardziej efektywna. Płacąc za baner płacimy za jego wyświetlenie, nikt nie gwarantuje nam, iż użytkownik wejdzie na nasza witrynę i zapozna się z towarami i usługami, które proponujemy. Inwestując w link sponsorowany płacimy za użytkownika, który odwiedził naszą stronę, ponieważ jest de facto zainteresowany wytworem, który mamy do zaoferowania.

Konkurencyjni reklamodawcy

W Yandex.Direct najwyższe ceny (najwyższe CPC - stawka, którą płaci reklamodawca za kliknięcie w link sponsorowany) osiągają odnośniki spółek z sektora B2B, dla których sprzedaż choćby jednej naftowej wieży wiertniczej albo Boeinga rocznie sprawia, iż nawet link sponsorowany, gdzie jedno kliknięcie kosztuje nawet $48 staje się opłacalny. Oprócz w/w przykładów B2B, „najgorętsze“ oferty to sprzedaż mieszkań w tak zwany nowostrojkach (nowe kompleksy mieszkaniowe), dzierżawa samolotów, przetargi na FOREX, usługi budowlane na duże kompleksy użytkowe.

Dlaczego Yandex

Wracając do lidera w wyszukiwaniu u naszego wschodniego sąsiada… Yandex - zaniedbany nareszcie lat dziewięćdziesiątych, teraz zajmuje czołową pozycję w Runiecie. Stawiając na reklamę kontekstową, w zeszłym roku podwoił własne dochody i utrwalił przywództwo w segmencie wyszukiwania internetowego. Właściciele wyszukiwarki prognozują, iż w tym roku dochód z samej tylko reklamy kontekstowej wyniesie $100 mln. Yandex to aktualnie około 25 mln użytkowników Internetu i dziesiątki tys. reklamodawców. Na dzień na jego stronach pojawia się 5 mln osób. Nieustannie powiększająca się liczba internautów sprawia, iż kolejni rekalmodawcy zachęceni możliwością skutecznego wypromowania swojej spółki inwestują w działania SEO (pozycjonowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania) i SEM (kampanie płatnych odnośników). Mają rację, na efekty w ogóle nie trzeba długo czekać, ponieważ Yandex jest nowoczesną wyszukiwarką, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom internautów i reklamodawców. Od 2005 r. – podobnie jak w Google - funkcjonują tu dwa mechanizmy reklamowe - analogiczne do AdWords i AdSense (dane z oficjalnego bloga Yandeksu).

Lepszy niedrogi link niż drogi baner

Dyrektor agencji reklamowej AdWatsh - Lew Glejzer prognozuje, iż w 2007 r. rynek reklamy kontekstowej osiągnie pułap $200 mln. Wszyscy gracze, którzy faktycznie przyszłościowo planują rozwój swojej spółki inwestują w linki sponsorowane - dodaje dyrektor Link.ru - Dmitrij Wasiljew. Banery wyraźnie drożeją i będą je raczej kupować duże spółki z potężnymi budżetami, w reklamę kontekstową mogą zainwestować zarówno duże, jaki i małe przedsiębiorstwa.

‘główne’ słowa ;główne

Do pełni sukcesu potrzeba jeszcze tylko odpowiednio dobranych słów głownych – takich, które z jednej strony najlepiej oddają element naszej działalności i / albo oferty, a równocześnie należą do ulubionych i najczęściej szukanych poprzez internautów. W okresie od grudnia 2006 do lutego 2007 rosyjskie wyszukiwarki najczęściej szukały słów: referaty, tapety na pulpit, horoskop, pocztówki, pogoda, gry, nowości, mp3, przysłowia, 'czekaj na mnie' (odpowiednik randki), telefony komórkowe, regulaminy kulinarne, znajomości, muzyka, anegdoty, robota, samochody, wróżby, seks, erotyka, mapa Moskwy, czat, samsung d500, kamasutra, mieszkania, zdjęcia, ;;informacje, nokia, piłka nożna, rosyjskie radio, teksty piosenek, motoryzacja, porno, ciąża, Aeroflot (wg danych serwisu SpyLOG). Być może niektórych to zainspiruje przy planowaniu kampanii płatnych odnośników np. na stronach Yandeksu…

Do kogo trafimy z reklamą

Do internautów przeszukujących Runiet z terenu Rosji - 44,41%, USA - 14,46%, Ukrainy - 4,74%, Niemiec - 3,47%... Jak widać inwestycja w SEM na rynku rosyjskim daje spore możliwości dotarcia do kontrahentów czy klientów w różnych częściach świata.
jeżeli chodzi o miasta rosyjskie, w wyszukiwaniu przoduje stolica – 43,96%, dalej jest Sankt-Petersburg – 10,08% i Jekaterynburg – 2,55% (wg danych SpyLOG).

Co daje reklama wyszukiwarkowa

Bardzo spory procentowy udział w strukturze odwiedzin witryn internetowych stanowią wejścia generowane poprzez wyszukiwarki. To jest zasługą pozycjonowania i search engine marketing, dzieki którym adres naszej strony znajduje się wysoko zarówno w naturalnych wynikach wyszukiwania, jak i w linkach sponsorowanych, internauci częściej trafiają na nasza stronę, a co za tym idzie, nabywają nasze produkty bądź usługi. Dla przykładu, dane statystyczne z monitoringu kilku obszarów działających w rosyjskiej Sieci w listopadzie 2006 (wg SpyLOG).

Branża finansowa
Liczba użytkowników miesięcznie: 1 200 000
Struktura odwiedzin:
57% - wejścia bezpośrednie
32% - wejścia generowane poprzez wyszukiwarki
11% - linki wewnętrzne
Liczba użytkowników przypadająca na poszczególne witryny wspólnie z procentowym udziałem w rynku:
Serwis Sbierbanku Rosji 203 971 17,1%
OOO KB „Bank Renesansu Kapitałowego 119 734 10%
Korporacja Finansowa „URALSYB” 101 813 8,5%
Najczęściej poszukiwanymi słowami z branży są:
kredyty, banki, hipoteka, kredyt konsumpcyjny, kredyt na samochód, kalkulator kredytowy, kredyt na naglące potrzeby, karta kredytowa, kredyt bez zastawu, kredyt na rozwój małego przedsiębiorstwa.

Sprzęt komputerowy
Liczba użytkowników miesięcznie: 1 801 000
Struktura odwiedzin:
64% - wejścia bezpośrednie
29% - wejścia generowane poprzez wyszukiwarki
7% - linki wewnętrzne
Liczba użytkowników przypadająca na poszczególne witryny wspólnie z procentowym udziałem w rynku:
ULTRA Computers 410 265 22,8%
Sklep internetowy FORUM computers 115 481 6,4%
Sklep internetowy ULTRA online.ru 109 498 6,1%
Najczęściej poszukiwanymi słowami z branży są:
notebooki, komputery, driver, sprzedaż komputerów, sprzedaż notebooków, przegląd notebooków, asus, notebooki na raty, Dell inspiron 1300, Dell inspiron 6400

Telefony komórkowe
Liczba użytkowników miesięcznie: 1 115 500
Struktura odwiedzin:
47% - wejścia generowane poprzez wyszukiwarki
46% - wejścia bezpośrednie
7% - wewnętrzne linki
Liczba użytkowników przypadająca na poszczególne witryny wspólnie z procentowym udziałem w rynku:
Sieć salonów: ‘Połącz się” 346 128 31%
XXI wiek.ru Sprzedaż technologii cyfrowych 96 669 8,7%
Betalink Sprzedaż komórek 90 305 8,1%
Najczęściej poszukiwanymi słowami z branży są:
telefony komórkowe, komórki, telefony, nokia, katalog telefonów komórkowych, sony ericsson, nokia 8800, internetowe salony sprzedaży telefonów komórkowych, sprzedaż telefonów komórkowych, nokia n72

Branża samochodowa
Liczba użytkowników miesięcznie: 1 923 000
Struktura odwiedzin:
44% - wejścia generowane poprzez wyszukiwarki
38% - wejścia bezpośrednie
18%- linki wewnętrzne
Liczba użytkowników przypadająca na poszczególne witryny wspólnie z procentowym udziałem w rynku:
Salon samochodowy Genser 170 975 8,9%
Świat samochodów Sprzedaż i Serwis 122 337 6,4 %
Auto Berlin Samochody z Niemiec 97 638 5,1%
Najczęściej poszukiwanymi słowami z branży są:
Mazda, ford, nissan, ford, citroen, honda, mitsubishi, suzuki, renault, ford focus

Turystyka
Liczba użytkowników miesięcznie: 2 484 900
Struktura odwiedzin:
58% - wejścia bezpośrednie
33% - wejścia generowane poprzez wyszukiwarki
9% - linki wewnętrzne
Liczba użytkowników przypadająca na poszczególne witryny wspólnie z procentowym udziałem w rynku:
Biuro turystyczne Newa 221 016 8,9%
Biuro turystyczne TEZ TOUR 211 407 8,5%
Dokąd.ru Internetowe Biuro Podróży 87 189 3,5%
Najczęściej poszukiwanymi słowami z branży są:
Turcja, podró iż do ciepłych państwoów, hotele w Turcji, Egipt, wczasy w Turcji, wczasy w Egipcie, hotele w Egipcie, wyjazdy sylwestrowe, Grecja, Tunis, Kreta.

Runiet + SEM = Efekt

Inwestując w działania search engine marketing w rosyjskiej części Sieci możemy rozszerzyć własne możliwości, szczególnie w zakresie handlu. Reklama w wyszukiwarkach rosyjskich daje polskim importerom i eksporterom wielkie szanse – szanse zaistnienia na tamtym rynku, szanse nawiązania nowych kontaktów, podpisania następnych umów i powiększenia obrotów swojej spółki i… jak to zazwyczaj bywa w Internecie – pierwsi zyskają najwięcej. Zachęcamy zatem do prowadzenia marketingu w wyszukiwarkach rosyjskich – na pewno przyniesie on spółce wymierne korzyści.

--
Małgorzata Karasek m.karasek@bluerank.pl we współpracy z Anetą Mitko
Więcej o SEO / SEM http://bluerank.blogspot.com

Bluerank – agencja serach engine marketing, specjalizująca się w budowaniu i realizowaniu strategii promocji marek przez działania marketingowe i pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych w Polsce i na świecie. Spółka funkcjonuje od początku 2005 roku. Na swoim koncie ma realizację projektów SEO / SEM między innymi dla takich marek jak: Digital One (Dombank, Mamba, Telekomunikacja Polska, Wyeth), energe21 (Aleve, Wittchen), IDG, Rainbow Tours, Trader.com.