elektronicy rządzą raport co to jest
Definicja: Czerwiec tego roku był okresem wielu premier na rynku gier komputerowych słownik.

Czy przydatne?

Co znaczy Elektronicy rządzą! - raport NewsPoint o producentach gier komputerowych

Słownik: Czerwiec tego roku był okresem wielu premier na rynku gier komputerowych
Definicja: dlatego także NewsPoint wspólnie z serwisem Mediadzieci.pl i dwumiesięcznikiem Branża Dziecięca opracował raport na temat komunikacji wybranych producentów specjalizujących się w grach dla dzieci w mediach internetowych.

W raporcie „Producenci gier dla dzieci w internecie” uwzględniono materiały publikowane w przeciągu ostatnich 12 miesięcy. Eksperci z NewsPoint przeprowadzili analizę jakościową i ilościową publikacji dotyczących 14 wybranych spółek działających na polskim rynku: Aidem Media, Buena Vista Games, CD Projekt, Cenega, Destan Entertainment, Electronic Arts, Eurocom Entertainment, LK Avalon, Nicolas Games, Techland, Teyon, TopWare Interactive, Ubisoft Studios i Riverdeep*.

Elektronicy górą!

W okresie ostatnich 12 miesięcy najczęściej opisywaną spółką był globalny producent gier, Electronic Arts, poprzez niektórych dziennikarzy nazywany pieszczotliwie „elektronikami”. Jednak na drugim miejscu znalazła się polska spółka CD Projekt, realizująca produkcje cieszące się międzynarodowym uznaniem. Dalsze miejsca przypadły francuskiemu koncernowi Ubisoft Studios i współpracującej z nim jako dystrybutor polskiej spółce Cenega. Następne miejsca zajęły inne polskie spółki: Nicolas Games, Techland i TopWare Interactive. Pozostałych producentów gier zmienia się raczej sporadycznie.

spółka LICZBA PUBLIKACJI /2007-2008 r./

Electronic Arts 2249
CD Projekt 1829
Ubisoft Studios 960
Cenega 913
Nicolas Games 377
Techland 290
TopWare Interactive 68
Aidem Media 4
Destan Entertainment 4
Eurocom 4
Buena Vista Games 2
Riverside 2
LK Avalon 1
Teyon 1

Raczej dla dorosłych niż dla dzieci

badanie jakościowa objęła ostatnie trzy miesiące (kwiecień-czerwiec 2008 r.). Tutaj eksperci NewsPoint przyjrzeli się uważnie tematyce informacji pojawiających się w internecie na temat poszczególnych producentów.

wiadomości o grach typowo dziecięcych pojawiały się w mediach raczej rzadko. Jeżeli już pisano na ich temat, to zwykle o pojedynczych grach (Adibu - CD Projekt, Aidem Media – seria gier z psem Reksiem), pakietach gier (Nicolas Games – Komputerowa Gratka) albo o promocjach okolicznościowych związanych z Dniem Dziecka (Techland). Zdecydowanie najwięcej uwagi media poświęcały najpopularniejszym grom dla dorosłych (przykładowo: Cenega/Ubisoft – Assasin’s Creed i Grand Theft Auto; Nicolas Games – Sins of a Solar Empire, Tony Tough; Ubisoft – Far Cry, Haze, Prince of Persia; EA – The Sims, Need for Speed, Spore; CD Projekt – Wiedźmin, Age of Conan, Mass Effect).

Z analizy wynika, iż komunikacja związana z wprowadzeniem na rynek nowej gry ( albo kolejnej edycji gry już istniejącej) jest szczególnie starannie przygotowana począwszy od rozpoczęcia prac nad projektem, po ujawnienie wymogów sprzętowych, trailerów, ogłoszenie wersji gry dostępnej na konsole, informacji o osobie podkładającej głos (Robert Gonera w grze Alone in the Dark spółki CD Projekt, Magdalena Różczka w grze Mass Effect tego samego producenta), znanym współtwórcy (Steven Spielberg jako współautor gry „Boom Blox” Electronic Arts) czy zespole tworzącym muzykę do gry (Korn i muzyka do gry „Haze” Ubisoft, Metallica i „Guitar Hero” Electronic Arts).

Media chętnie informują także o zmianach w datach premier – być może przesunięcia te są częścią planu marketingowego, dzięki któremu wzrasta zainteresowanie daną grą. W trakcie premiery mają także miejsce specjalne kinowe pokazy gier (Cenega/Ubisoft – Assasin’s Creed) czy także publikacja wersji demo we współpracy z wybranym czasopismem. Czerwiec był zresztą miesiącem wielu premier – dystrybutorzy starali się zdążyć na ostatni dzwonek przed wakacjami, by w ich trakcie wprowadzić natomiast obniżki cen w ramach letnich promocji (CD Projekt, Ubisoft).

Gdy gra funkcjonuje już na rynku, zainteresowanie wokół niej jest podtrzymywane dzięki dodatkowych konkursów czy różnego rodzaju „rozszerzeń” (na przykład Content Pack – dodatkowe funkcje ( albo Mission Pack – dodatkowe misje). spółki chętnie łączą promocję swoich wytwórów z aktualnymi wydarzeniami i organizują imprezy ((na przykład Electronic Arts stworzyła wirtualne turnieje dla graczy UEFA Euro 2008 równolegle z odbywającymi się w czerwcu mistrzostwami Europy, z kolei Cenega – wirtualne wyścigi Formuły 1. Gry są także udostępniane jako nagrody w konkursach, przedmioty pakietów promocyjnych – np. zbiórów komputerowych (współpraca EA i Vobis). Jeżeli gra jest zaplanowana poprzez producenta na więcej niż jedną edycję, wkrótce po premierze zaczynają się pojawiać >wiadomości o rozpoczęciu prac nad jej nowszą wersją – i wówczas cała machina promocyjna rozpoczyna kręcić się od nowa. Spotyka się to niekiedy z krytyką ze strony mediów – „elektronikom” kilkakrotnie oberwało się właśnie za zbyt częste, ponieważ rokroczne, edycje najpopularniejszych gier.

Poza informowaniem o nowościach media piszą o giełdzie (przoduje Nicolas Games, która jako jedyna rodzima > spółka jest notowana na polskiej giełdzie), udziale w znacznych targach zagranicznych (E3 w Stanach Zjednoczonych) i w wydarzeniach krajowych (Electronics Sports World Cup w Poznaniu). Zainteresowaniem dziennikarzy cieszyły się także imprezy swoje, jak Ubidays – cykliczna narada organizowana poprzez Ubisoft w Paryżu. Dostępny był sponsoring – tutaj producenci gier chętnie wspierają dziedziny sportu powiązane z ich czołowymi grami (Electronic Arts i Toyo Drift Cup). spółki TopWare i Techland zaangażowały się również w budzącą kontrowersję walkę z piractwem komputerowym i nielegalnym pobieraniem plików z internetu. > spółka Cenega rozwijała program lojalnościowy pod nazwą Kompania Graczy, Electronics Arts chwaliła się współpracą z polskim zespołem graczy D-LINK PGS, z kolei CD Projekt - nawiązaniem współpracy w dziedzinie sprzedaży gier w wypożyczalniach Beverly Hills Film. spółki chętnie informowały również o nagrodach (Imperatory 2008 – CD Projekt, Cenega ) i wysokich pozycjach w rankingach (Gazele Biznesu i CD Projekt).

Metodologia raportu

Podsumowanie przygotowano przy użyciu usługi monitorowania internetu NewsPoint (www.NewsPoint.pl). Artykuły do analizy były wyszukiwane w oparciu o jedno niektóre wyraz główne – nazwę producenta. Wykorzystanie wyszukiwania dla kilku haseł ( jeżeli nazwa spółki występuje w mediach w kilku różnych wersjach) ( albo także tak zwany wyszukiwania inteligentnego (sprawdza się w razie nazw wieloznacznych ( albo także używanych poprzez kilka różnych podmiotów) zaowocowałoby jeszcze większą liczbą rezultatów. Analizie ilościowej poddano artykuły z okresu 1 czerwca 2007 r. – 30 czerwca 2008 r., z kolei analizie jakościowej artykuły z okresu 1 kwietnia – 30 czerwca 2008 r.

*Z analizy wyłączono spółki Mindscape i Play, z racji na wieloznaczne nazwy, a również spółki, które w ciągu ostatniego roku nie zanotowały ani jednej publikacji, jak FreeMind, BlackSheep Studio, ITE Media Aps, Silcom Multimedia, MarkSoft i Arjaloc. Osobnej analizy wymagaliby z kolei ci producenci gier, którzy są zarazem producentami popularnych konsoli
  • Dodano:
  • Autor: