spotlera co to jest
Definicja: korzystających z usług multimedialnych na komórkę. Własne spotlery, wyemitowały już.

Czy przydatne?

Co znaczy ERA SPOTLERA

Słownik: W grudniu ubiegłego roku pierwszy raz w Polsce pojawiły się spotlery - graficzne reklamy w telefonie komórkowym docierające do użytkowników korzystających z usług multimedialnych na komórkę. Własne spotlery, wyemitowały już między innymi HBO i Motorol
Definicja:

Spotler to nie tylko nowe pojecie, lecz w pierwszej kolejności - nowe możliwości w branży reklamowej - nowy sposób dotarcia do kilkudziesięciu mlnów odbiorców i potencjalnych klientów. Jak wynika z danych GUS – nie każdy Polak ma dziś komórkę. Pod koniec tamtego roku odnotowano w państwie 37 mln aktywnych kart SIM co znaczy, iż tylko w 2006 roku przybyło u nas 7,5 mln następnych kart telefonicznych (dla porównania – w 2005 przyrost kształtował się na poziomie 6 mln). I biorąc nawet pod uwagę fakt, iż pewien proc. tych kart należy na pewno do tych nieużywanych, a część abonentów ma np. dwa telefony, to i tak rezultat jest dość imponujący. Wg operatorów sieci GSM realna liczba aktywnych, unikalnych użytkowników telefonów to w Polsce około 30 – 33 mln.

najlepsze narzędzie nowoczesnej komunikacji marketingowej?

Jest spora szansa na to, by Mobile Advertising i sam spotler stał się już wkrótce jednym z najlepszych narzędzi przekazu reklamowego w rękach marketerów. Na ‘rewolucyjność’ tej sposoby komunikacji, i na jej potencjał złożona jest kilka ważnych czynników:
- telefon to medium o sporym zasięgu, które odbiorca zawsze ma przy sobie,
- nowoczesne możliwości technologiczne pozwalają uatrakcyjnić przekaz,
- użytkownicy komórek otwarci są na wszelakie nowinki,
- można dokładnie zdefiniować grupę targetową,
- a również precyzyjnie zmierzyć efekty mobilnej kampanii reklamowej.

Spotler jako kreacja wizerunkowa

Reklama tego typu wyświetla się jako statyczna albo animowana grafika na ekranie telefonu użytkownika poprzez minimum 5 sekund. Jej format zależy od wielkości wyświetlacza telefonu. Odbiorcy serwowany jest taki plik, który w danym modelu telefonu wygląda najkorzystniej. Z racji na niewielką prędkość transferu danych, grafika nie może być zbyt ciężka – to w zasadzie jedyny minus takiej formy reklamowej.

Prosprzedażowy spotler interaktywny

Nieco bardziej zaawansowana forma reklamy mobilnej, szczególnie atrakcyjna dla tych, którzy zainteresowani są pozyskiwaniem bezpośrednich kontaktów z konsumentami i sprzedażą swoich wytwórów albo usług. Reklama tego rodzaju złożona jest z trzech obiektów: grafiki, krótkiego tekstu reklamowego, i elementu "opt-in", dzięki któremu pozyskuje się zgodę użytkownika telefonu na kontakt z nim. Spotler Interactive pełni więc zarówno rolę wizerunkową, jak i sprzedażową (gromadząc stosowne zgody).

Spotler i… krok dalej w stronę użytkownika

Jeszcze bardziej rozbudowana forma Mobile Advertising (z przekierowaniem do mikrostrony zawierającej dodatkowy przekaz reklamowy) zakłada, iż po pierwszym kontakcie użytkownika z graficzną reklamą, otrzymuje on prezent w formie darmowego gadżetu na telefon. Prezent powiązany jest oczywiście z dodatkowymi informacjami o promowanym produkcie albo usłudze. Korzyści wynikające z wykorzystania takiego rodzaju reklamy są oczywiste: wzmocnienie wizerunku i świadomości marki u odbiorcy przez odpowiednio zaprojektowany obiekt graficzny, pozyskanie pozytywnego nastawienia do marki dzięki wartości dodanej (mobilny gadżet) dla użytkownika telefonu, sposobność naturalnego przekierowania odbiorcy do dodatkowych informacji o reklamowanym produkcie albo usłudze, a również umieszczenia numeru kontaktowego z infolinią.

I jeszcze Advergaming

To dynamicznie rozwijający się obiekt marketingu mobilnego, który zyskuje na popularności wśród marketerów praktycznie każdej branży. Dzięki długiemu i intensywnemu kontaktowi użytkownika z grą, i możliwości wszczepienia przekazu promocyjnego w sposób naturalny i nieinwazyjny, advergaming jest doskonałym narzędziem do budowania świadomości marki w ekipie młodych ludzi, chętnie korzystających z rozrywki i pozytywnie nastawionych do życia.

35% graczy uważa, iż reklamy umieszczone w grach pomagają im w podejmowaniu decyzji zakupowych, a połowa ‘nałogowych graczy’ wręcz lubi pojawiające się w grze reklamy prawdziwych wytwórów (Nielsen Entertainment 2004). Inne badania wykazują, iż wystarczy raptem 35 min. gry, by znacząco zwiększyć nie tylko świadomość, lecz i chęć zakupu danej marki, a gdyż średni wiek graczy jest aktualnie wyższy niż kiedyś (29 lat wg Horizon Media) trafiamy w ten sposób do jednej z w najwyższym stopniu atrakcyjnych grup docelowych.

Gry Java napisane w technologii będącej standardem w telefonach komórkowych należą do najchętniej pobieranych na komórkę wytwórów. Podobnie jak na rynku PC, dostępne są właściwie wszystkie kategorie gatunkowe gier: przygodówki, wyścigi, strategie, gry logiczne, etc. Dzięki wykorzystaniu advergaming'u oferuje się użytkownikowi wartość dodaną wzmacniając w ten sposób atrakcyjność produktu podstawowego.

A co sprawdza się najlepiej w m-marketingu z wykorzystaniem gier?

Okazuje się, iż największą popularnością wśród użytkowników w Polsce cieszą się kolejno: gry przygodowe, wyścigi, gry o tematyce sportowej (głównie powiązane z piłką nożną) i gry akcji. W odróżnieniu np. do Amerykanów, nie pociągają nas za bardzo gry hazardowe na komórkę, które w stanach zjednoczonych ameryki stanowią jedną z ulubionych rozrywek. W przyszłości trendy tematyczne na naszym rynku pewnie się utrzymają, pojawią się z kolei nowe możliwości technologiczne w telefonii, a co za tym idzie – również nowe pomysły w zakresie reklamy mobilnej. w pierwszej kolejności, stosunkowo powiększania się bazy telefonów najnowszej generacji, będziemy mieli wkrótce do czynienia z grami 3D, co znaczy spory skok jakościowy w porównaniu z możliwościami graficznymi gier 2D. Oprócz tego, pojawią się gry typu ‘multiplayer’, które – podobnie jak w grach na PC - pozwalają na udział większej ilości osób w jednej rozgrywce.

Kampanie reklamowe na telefon

W kampaniach reklamowych prowadzonych wśród użytkowników nowoczesnych telefonów komórkowych, a również innych urządzeń mobilnych wykorzystuje się aktualnie gry Java, animacje, kolorowe tapety, real tones, clipy film i inne nowoczesne multimedia. Stanowią one dla odbiorcy ważną wartość i są pozytywnie odbierane, co przekłada się również na dobre skojarzenia z promowaną w ten sposób marką. Dlatego przekaz marketingowy zostaje lepiej utrwalony.

Może więc warto poeksperymentować i przekonać się na własnej marce?

--


Więcej o reklamie mobilnej i produktach multimedialnych na telefony komórkowe, a również ilustracje obrazujące spotlery na stronach serwisu http://www.telecommedia.pl
W tekście wykorzystano dane udostępnione poprzez Agencję Mobile Marketing 2.0 – Telecom Media.

  • Dodano:
  • Autor: