udana ewakuacja okrętu co to jest
Definicja: Sukcesem skończyły się skomplikowane operacje ewakuacji załogi leżącego na dnie.

Czy przydatne?

Co znaczy Udana ewakuacja okrętu!

Słownik: Sukcesem skończyły się skomplikowane operacje ewakuacji załogi leżącego na dnie polskiego okrętu podwodnego.
Definicja: Marynarze ORP „Sęp” wydostali się na powierzchnię na pokładach pojazdów podwodnych mechanizmów ratowniczych: NATO-wskiego NSRS i amerykańskiego US SRDRS.

Ćwiczenia ewakuacji załogi okrętu podwodnego leżącego na dnie było jednym z najważniejszych zadań międzynarodowych manewrów BOLD MONARCH 2008 trwających aktualnie u wybrzeży Norwegii. Manewry te, to największe w historii ćwiczenia w ratowaniu załóg okrętów podwodnych prowadzone pod auspicjami NATO.

Scenariusz manewrów BOLD MONARCH 08 przewiduje rzeczywiste podwodne łączenie się ratowniczych pojazdów z leżącymi na dnie okrętami podwodnymi. Wszystko dzieje się z zachowaniem surowych zasad bezpieczeństwa.

ORP „Sęp” jest pierwszym z trzech okrętów podwodnych, które sprawdziły działanie dwóch najnowszych mechanizmów ratowania załóg okrętów podwodnych. W trakcie manewrów ratowniczych BOLD MONARCH 08 polski okręt udanie współpracował z NATO-wskim NSRS (z angielskiego: NATO Submarine Rescue mechanizm) i amerykańskim US SRDRS ((z angielskiego: Submarine Rescue Diving and Recompression mechanizm). Operację ewakuacji przeprowadzono na głębokości ponad 80 metrów.

Polski okręt podwodny ORP „SĘP” wspólnie z dwoma pozostałymi okrętami podwodnymi uczestniczącymi w BOLD MONARCH 08 (holenderskim HNLMS Dolfijn i norweskim HNOMS Uthaug) w ciągu ostatniego tygodnia przetestował kilkakrotnie oba mechanizmy. NSRS i US SRDRS zostały wykorzystane po raz pierwszy w warunkach rzeczywistej operacji morskiej. Do chwili obecnej ich konstruktorzy i operatorzy spędzili setki godz. w basenach, na płytkich wodach przybrzeżnych i w trenażerach. Tylko z pojazdem podwodnym wchodzącym w skład NSRS polski okręt łączył się sześciokrotnie. Jednak ćwiczenia nie polegały jedynie na połączeniu pod wodą. Kilku członków załogi „Sępa” tak zwany „suchą stopą” przeszło na pojazdy ratownicze i wydostało się na powierzchnię.

Operacja połączenia ratowniczego pojazdu podwodnego z leżącym na dnie okrętem przypomina nieco dokowanie (cumowanie) wahadłowca do stacji kosmicznej. Po precyzyjnym zlokalizowaniu okrętu podwodnego pojazd podchodzi do kadłuba i dokuje (cumuje) do włazu jednostki. Po zetknięciu obu kadłubów następuje, jak określają to podwodniacy, tak zwany soft sealing, a więc wstępne połączenie, którego celem jest szczelne przylgnięcie włazu ratowniczego pojazdu do włazu okrętu podwodnego. Po sprawdzeniu szczelności zostaje wypompowana woda z przestrzeni między włazami, a ciśnienie w przejściu między jednostkami jest wyrównywane. W ten sposób uzyskuje się tak zwany hard sealing, bo woda otaczająca połączenie na skutek znacznej różnicy ciśnień dociska pojazd ratowniczy do kadłuba okrętu podwodnego. Pojazd otwiera swój właz, daje sygnał okrętowi podwodnemu, który po przetestowaniu szczelności otwiera swój. Cały mechanizm w warunkach rzeczywistej akcji ratowania okrętu podwodnego kończy się przejściem załogi okrętu na pokład pojazdu i ewakuacją na powierzchnię. W ramach ćwiczenia następuje zamiana załogi między obiema jednostkami. Na pokład pojazdu przechodzi kilku członków załogi okrętu, a na pokład okrętu przechodzą obserwatorzy uczestniczący w ćwiczeniu.



BOLD MONARCH 08 to największe w historii ćwiczeń ratowania załóg okrętów podwodnych pod auspicjami Sojuszu Północnoatlantyckiego przy udziale Izraela, Rosji, Ukrainy i międzynarodowych organizacji ratowniczych. Do udziału w ćwiczeniach Polska wystawiła komponent Marynarki Wojennej w składzie okrętu podwodnego ORP „SĘP” i okrętu ratowniczego ORP „LECH”, a również nurków, specjalistów ratownictwa i służb medycznych.

Łącznie w ćwiczeniach uczestniczą jednostki z Francji, Grecji, Holandii, Izraela, Kanady, Norwegii, Polski, Rosji, Stanów Zjednoczonych, Turcji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Włoch. Oprócz reprezentantów państwoów biorących udział w manewrach, obserwatorami są przedstawiciele między innymi Argentyny, Australii, Chin, Indii, Japonii, Hiszpanii, Południowej Afryki i Singapuru i międzynarodowej organizacji zrzeszającej ekspertów z zakresu ratowania okrętów podwodnych - ISMERLO (((z angielskiego: International Submarine Escape and Rescue Liaison Office). Ćwiczeniem kieruje wielonarodowy sztab zaokrętowany na holenderskim okręcie HNLMS Rotterdam.
w czasie dwutygodniowych manewrów, trzy okręty podwodne, po jednym z Holandii, Norwegii i Polski, zanurzają się i odgrywają rolę uszkodzonej jednostki. Zadaniem biorących udział w ćwiczeniu służb ratowniczych jest takie zastosowanie dostępnych mechanizmów, sprzętu i personelu, by udzielić każdemu pomocy.