blog marketing pomysły co to jest
Definicja: Herba Thea. Naprawdę polecam to miejsce, a szczególnie boczną salę z czarnym kotem na.

Czy przydatne?

Co znaczy Blog marketing - pomysły

Słownik: Kilka dni temu wziąłem udział w spotkaniu aktywistów blogosfery, które zorganizował Maciek Budzich, autor bloga Mediafun, w klimatycznej herbaciarni Herba Thea. Naprawdę polecam to miejsce, a szczególnie boczną salę z czarnym kotem na kanapie.
Definicja: W czasie spotkania rozmawialiśmy o roli i miejscu blogów w marketingu. Przebieg i wnioski z dyskusji uzewnętrznią się niebawem w formie dodatku do magazynu Media&Marketing. Spotkanie było dla mnie okazją do poznania znanych 'w środowisku' blogerów, do burzy mózgów, skonfrontowania rozmaitych pomysłów i przemyśleń z opiniami innych ludzi. Przy okazji umówiłem się na dalsze spotkania. Mówiąc krótko - poprzez cztery godziny uprawialiśmy dziki networking. Popijając herbatę.

Nie podsumuję całości dyskusji pozostawiając to Maćkowi, lecz podsumuję moje przemyślenia dotyczące roli blogów w biznesie.

Blogi osobiste mogą prowadzić profesjonaliści promując samych siebie (know-how, doświadczenia, przemyślenia) i traktując bloga jako narzędzie networkingu, a więc budowania swojej pozycji w spółce i na rynku pracy, budowania reputacji, i zamiany przysług pomiędzy znajomymi. Taka inwestycja się dość szybko zwraca, trzeba tylko mieć oczy szeroko otwarte.

W blogu osobistym poza jasnym określeniem naszych zawodowych zainteresowań warto pisać o tym:



  • co obecnie robię, jakie mam cele

  • co w ramach mojej działalności oferuję (na przykład pracodawcy, klientom)

  • czego szukam / potrzebuję

  • kogo spotkałem, z kim rozmawiałem

  • co oferuje / czego potrzebuje mój znajomy


Blogosfera to poza wpisami i komentarzami głównie sieć socjalnych więzi i połączeń. To ludzie wpływający na siebie nawzajem, zarażający się pomysłami, nawiązujący do nich przy okazji, kiedy zapytani o właściwego człowieka, czy ciekawe koncepcje.

lecz jest także blogosfera instytucjonalna. Spółki i instytucje mogą prowadzić 'blog marketing' poprzez :

1. reklamę na blogach - mniej albo bardziej wpływowych/popularnych - nie to jest w ogóle zadanie trywialne, wrócę do tego kiedyś

2. własnego bloga firmowego, który może być :

* firmowy
* wewnetrzny - zamiast firmowej gazetki sciennej
* zewnetrzny - PR / HR
* grassroots (założony poprzez pracowników spontanicznie)
* poradnikowy
* ekspercki (jak poradnikowy, > lecz promujący eksperta)
* produktowy
* projektowy - brainstorming, badanie postaw i ocen, 'progress tracking'
* viralny, co najmniej w założeniu

... > lecz zawsze powinien być opatrzony wiadomością, iż jest firmowy (wedle ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną). Nie warto robić floga, ponieważ kłamstwo ma krótkie nogi i przynosi zgubne dla wizerunku efekty.

Blog firmowy to - moim zdaniem - jedno z narzedzi marketingu 2.0, lub jeżeli ktoś woli 'marketingu stosunku', w ramach którego dostawca produktu/usługi zbliża się do klienta/konsumenta, wchodząc z nim w interakcję, osiągając dlatego rozmaite korzyści.

Są branże w których panuje wielka konkurencja, produkty są coraz bardziej złożone, ich formuła/kształt zależy bardzo od wymogów konkretnego klienta, a wydatek zmiany dostawcy jest wysoki. W tych sytuacjach marketing stosunku, a w szczególności narzędzie w formie bloga firmowego, może pomóc realizować cele biznesowe.

Po angielsku to mądrzej brzmi - skompilowałem taki opis 'po co blog firmowy' dla moich anglojęzycznych znajomych:

Official corporate blogs or product blogs - such blogs are a sign of the times in which marketing has evolved from mass marketing towards relationship marketing. Creating individual relationships with the most active customers - most aware and outspoken influencers and trendsetters - is the key to building trust or confidence in the provider along with a sense of reduced anxiety and comfort in knowing what to expect. Blog readers develop a sense of familiarity and even a social relationship with their service or product providers. In practice, relationship marketing originated in industrial and B2B markets where long-term contracts have been quite common for many years. As internet became an interactive mass-medium individual customers are demanding the same level of care and personal relationships - especially from providers of relatively high value consumer products, when switching costs are high, when customers involvement in shaping products and services is high. Social networking websites for professionals are environments where corporate and product blogs may initiate free word of mouth promotions and referrals which are simply priceless.

by prowadzenie takiego firmowego bloga nie było utratą czasu, należy się do tego przygotować, a najlepiej skonsultować ze specjalistą.

Jak się przygotować do prowadzenia bloga firmowego?

* przygotować strategię 'blog marketingu'
* przemyśleć cele biznesowe
* zrobić audyt zasobów ludzkich (ludzie, wiedza, zewnetrzni współpracownicy)
* przemyśleć formułę i plan publikacji
* zastanowić się nad motywacją autorów wpisów
* zadbać o warsztat blogopisarski
* przemyśleć politykę informacyjną spółki i kwestię moderacji komentarzy
* implementacja strategii
* powstanie systemu bloga i szaty graficznej
* publikować następne wpisy
* zająć się promocją bloga
* w przypadku potrzeby dokonywać modyfikacji planu publikacji, reagować na bieżące sytuacje, wykorzystywać nadarzające się okazje

Jak każda forma promocji 'blog marketing' ma swoich ekspertów i specjalistów, najczęściej w jednej osobie researcherów, copywriterów, marketerów tej specyficznej publikacji jaką są blogi - i last but not least - networkerów pielęgnujących własne więzi socjalne z innymi blogerami, dawcami informacji, czy komentatorami.

Szukam takich osób, koresponduję z nimi, spotykam się, chcę nawiązać z nimi współpracę, dyskutować, wyciągać wnioski ze znanych im case studies, doskonalić techniki 'blog marketingu'.

Po co? ponieważ przygotowuję jako //.///////interes.net ofertę doradztwa dla spółek w dziedzinie 'blog marketingu'. Szczegóły wkrótce. :-)

PS. po zapoznaniu się ze stroną Herba Thea stwierdzam, iż nie widziałem tak małej knajpeczki z tak przemyślaną i rozbudowaną formułą (imprezy cykliczne i jednorazowe, galeria, zapachy, prezenty, a nawet franczyza!), a przy okazji stroną internetową - brakuje tylko bloga z relacjami z imprez ;) mają za to gazetkę ścienną od góry do dołu ściany obwieszoną wycinkami z prasy - może poszperają w internecie i wpadną na pomysł, który wymyślił dla nich Artur Kurasiński
  • Dodano:
  • Autor: