projektowanie stron co to jest
Definicja: czymś automatycznym. Oto kilka wskazówek jak oszczędzić sobie (i klientowi) nerwów.

Czy przydatne?

Co znaczy Projektowanie stron: gdy rezygnujesz z freelance'u i zakładasz firmę.

Słownik: Projektowanie stron to usługa sprawiająca firmom dużo kłopotu. Przejście z typowego freelance'u w działalność gospodarczą tylko pozornie wydaje się czymś automatycznym. Oto kilka wskazówek jak oszczędzić sobie (i klientowi) nerwów.
Definicja: 1. Zawsze żądaj zaliczki. Nadzwyczajnie popularną sposobem pośród klientów jest „zlecanie” projektu kilku/kilkunastu spółkom, aby po przedstawieniu wstępnej grafiki i odpowiedniej kalkulacji wydatków wybrać jedną z ofert, a pozostałym podziękować za współpracę. Problem jest tym większy, iż nie do końca wiesz, czy zleceniodawcy zależy na projekcie profesjonalnym czy na "byle czym" za 500 zł. Wykorzystuj w negocjacjach własne portfolio i na jego podstawie domagaj się wpłaty. Uczciwy zleceniodawca nie będzie stwarzał trudności.




2. Projektowanie stron podlega pod prawo handlu elektronicznego, a to zwykle stoi po stronie klienta. Spisanie umowy jest tylko z pozoru zabezpieczeniem również dla Ciebie. Wg prawa klient może zerwać umowę w każdej chwili - nawet jeżeli prace zostały już ukończone. Wpis w umowie o konsekwencjach rozwiązania nic nie wymienia. Przywilej ten jest ustalony ustawowo. Pomijając kilka wyjątkowych sytuacji masz wymóg zwrócić wtedy kapitał wpłacone poprzez klienta na poczet zaliczki.




3. Zaznaczaj precyzyjnie w umowie co i w jaki sposób zostanie wykonane. jeżeli kwestia dotyczy rozbudowanego projektu - stwórz specyfikację, którą klient pisemnie zaakceptuje. W przeciwnym razie im bliżej ukończenia prac tym więcej „nowości” do wykonania będzie się domagał klient, o których przecież „wielokrotnie wspominał”.




4. Domagaj się również pisemnej akceptacji projektu graficznego. W umowie oczywiście wyznacz, iż po takowym zaakceptowaniu zmiany realizowane będą odpłatnie (chyba, iż dotyczy to drobnostek). Pomyśl co się stanie gdy po zakodowaniu strony i jej oprogramowaniu klient wpadnie na pomysł aby zmienić rozmieszczenie przedmiotów projektu. jeżeli odmówisz może czekać Cię najgorsze - zobacz pkt 2.




5. Nigdy nie oddawaj plików źródłowych. Pliki graficzne .psd (photoshop) czy .fla (flash) są Twoją własnością i nie stanowią przedmiotu umowy o wykonanie strony www. Kiedy kupujesz auto nie dostajesz przecież projektów z desek kreślarskich, ani rysunków technicznych silnika pojazdu.




6. jeżeli umowa dotyczy strony w kilku wersjach językowych wyznacz precyzyjnie kto zajmie się tłumaczeniem. Dla klienta sama wzmianka „materiały dostarcza zleceniodawca” nie jest jednoznaczna tym bardziej, iż w umowie zawarty może być wpis o „wykonaniu strony w trzech wersjach językowych”. Dość częstym przypadkiem jest, iż wykonawca strony w celu załagodzenia wynikłego z niejasności konfliktu płaci za tłumaczenie sumę bliską wartości całego zlecenia (tłumaczenie na jęz. arabski czy japoński jest nadzwyczajnie kosztowne, a w tych językach również powstają strony w Polsce).




7. Projektowanie stron to usługa, która wymaga udziału klienta. Pamiętaj więc, aby w chwili określania terminu na wykonanie projektu zaznaczyć od jakiego momentu moment zawarty w umowie będzie obowiązywał. Niejeden projektant sparzył się w wypadku, gdy dostał materiały od zleceniodawcy na tydzień przed terminem zawartym w umowie.




Tylko siedem punktów, lecz powinno pomóc. Powyższe wskazówki nie są metodą na "wykiwanie" klienta. Wręcz przeciwnie - stosując te sposoby uszanujesz jego czas, kapitał i nerwy, a przy okazji zadbasz również o siebie. Tak więc... powodzenia!
  • Dodano:
  • Autor: